LinkedIn is in de afgelopen jaren consistent blijven groeien. Dit maakt het platform steeds aantrekkelijker voor adverteerders in de B2B-sector. Door de hoge concentratie aan professionals op LinkedIn is het bereiken van deze professionals nog nooit zo makkelijk geweest. Met LinkedIn advertenties kun je jouw ideale doelgroep bereiken en met stakeholders en C-suite decisionmakers in contact komen.
Waarom je in 2023 voor LinkedIn advertenties moet kiezen
Investeren in marketing is voor veel bedrijven vaak een zwart gat. Dit komt doordat het vaststellen van resultaten en het berekenen van return on investments (ROI) vaak lastig bij te houden is. Wat is nou precies de impact van jouw content? Waar komen de nieuwe klanten vandaan? Een duidelijk overzicht is er vaak niet. Door LinkedIn advertenties in jouw marketingstrategie voor 2023 te integreren, los je deze problemen op door direct jouw ideale doelgroep aan te spreken. Met een doelgerichte strategie kun je jezelf vooraan in de rij zetten en interactie stimuleren.
Doordat de concurrentie op het gebied van marketing steeds heviger wordt, gaan de marketingkosten ook omhoog. Een slimme marketingaanpak is dan dé oplossing om in 2023 je concurrenten voor te blijven. Adverteren op LinkedIn wordt altijd als duur beschouwd. Dit komt omdat de gemiddelde kosten voor een lead hoger liggen dan bij andere sociale media platformen. Wat men echter niet meerekent, is de waarde van deze leads. Door op LinkedIn te adverteren, ga je de directe interactie aan met de hoogwaardige leads, die jij wilt binnenhalen. Zo’n specifieke manier van targeting ga je op geen ander platform vinden. Ook zijn er handige manieren om de kosten voor je advertenties te drukken. (Voor meer informatie hierover, kun je hier onze blogs over LinkedIn benchmarks & handmatig bieden bekijken).
Wat is er nodig om met LinkedIn advertenties succes te behalen?
Het adverteren op LinkedIn werkt net even anders, dan de meeste mensen gewend zijn. LinkedIn is een platform waarop mensen gemiddeld minder tijd doorbrengen dan op andere sociale media platformen. Dit betekent dat het stimuleren van interactie met de doelgroep dus meer aandacht vereist. Wil jij ook succes behalen met het adverteren op LinkedIn? Dat kan, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat het uit verschillende componenten bestaat. Ik ga in dit blog drie belangrijke onderdelen uitleggen, die naast een diepgaande kennis van de Campaign Manager ook tot de succesformule voor LinkedIn leiden.
- Het personaliseren van je advertenties voor je doelgroep.
- Je doelgroep werkelijk helpen door problemen op te lossen of waardevolle content weg te geven.
- De koppeling met een CRM-systeem waar Analytics en websiteverkeer getraceerd kunnen worden.
Binnen de B2B-marketingsector wil je voor je concurrenten geen ruimte creëren om de klantreis te onderbreken. Om dit te kunnen bewerkstelligen, moet de strategie van A tot Z soepel verlopen. Hoe je dit voor elkaar krijgt, ga ik je nu uitleggen.
Hoe personaliseer ik advertenties voor het adverteren op LinkedIn?
Als je op LinkedIn zit te scrollen, ben je onbewust op zoek naar iets wat je interesse opwekt. Iets waar jij persoonlijke waarde aan hecht, zal eerder in je brein worden geregistreerd en een seintje geven om hier te stoppen en te kijken wat er aan de hand is.
Technieken, die wij toepassen om de aandacht van onze doelgroep te vangen, zijn de volgende:
- Targeted call-outs: dit is het gebruikmaken van een directe oproep voor de functie, de regio of het bedrijf ect. van jouw doelgroep. Dit is één van de meest simpele manieren om tijdens het adverteren op LinkedIn belangstelling op te wekken.
- Gerelateerde afbeeldingen: één van de meest basale en algemene voorbeelden is het gebruikmaken van mensen in je advertentieafbeelding. Een specifiek voorbeeld kan zijn: het plaatsen van het logo van een bedrijf, dat je target of een product of een service waarmee de doelgroep werkt.
- Pijnpunten aanraken: vaak is het niet leuk om geconfronteerd te worden met je pijn of frustraties, maar als hieraan een oplossing wordt gekoppeld, kan het toch de moeite waard zijn om dit nader te onderzoeken. Weet je waarmee je doelgroep worstelt of waar ze in hun werk tegenaan lopen? Gebruik dit dan om de aandacht te trekken als je ze ook daadwerkelijk kunt helpen.
Een A/B-test is een veelgebruikte techniek om te bekijken waar jouw doelgroep het beste op reageert. Dit is waardevolle informatie voor al je huidige en toekomstige campagnes.
Biedt de juiste content aan je doelgroep
Advertenties worden vaak als een middel gezien om iets te verkopen of om iets aan te smeren maar wat nou als je daadwerkelijk waarde aan je doelgroep biedt? In de B2B-wereld zijn we niet op zoek naar consumenten om iets aan te verkopen, maar naar mutualistische samenwerkingen. Als je je doelgroep werkelijk van dienst kunt zijn, kan het dus geen kwaad om open kaart te spelen. Bekijk het eens vanuit dit oogpunt: jij maakt geen winst zonder de klant en de klant maakt minder winst zonder jouw product of service.
De klant moet er alleen nog achter komen dat jij ze kunt helpen. Het beste wat je in dit scenario kunt doen, is waarde weggeven zonder er iets of al te veel voor terug te vragen. Het moet niet aanvoelen als een gelijkwaardige ruil zodra mensen op jouw advertentie klikken. De interactie met de advertentie zelf is al genoeg als je dergelijke analytics en tracking hebt ingesteld.
Voorbeelden
Voorbeelden van content en tactieken, die wij gebruiken om de doelgroep waarde te bieden:
- High-value whitepapers: is de ideale manier om in een compacte tekst alle probleemstellingen van jouw doelgroep te benoemen en hoe jij deze kunt oplossen. Investeer in het maken van deze content voordat je je campagne begint. Bekijk hier ons blog voor tips om een goede whitepaper voor marketing te maken.
- Case studies: zijn een uitstekende manier om die doelgroep precies te laten zien hoe jij jouw projecten uitvoert. Ook kun je een case study speciaal op maat voor een specifieke doelgroep maken om hun problemen hierin te verwerken en hoe je deze hebt opgelost. Vaak zien we in case studies een te algemene aanpak van een project met te veel aandacht op de resultaten.
- Minimale informatie aan een lead form koppelen: als je een lead form achter één van je advertenties zet om gegevens te verzamelen, vraag dan zo min mogelijk. Wat wij vaak gebruiken is: naam en e-mailadres of alleen een LinkedIn URL. Met deze informatie kun je ze op voldoende manieren bereiken en als ze geïnteresseerd zijn, zullen ze zeker het gesprek aangaan.
- Gratis demo’s: kun je inzetten als retargeting strategie voor mensen die al eerder interesse hebben getoond in je product of service. Wij zien vaak dat een demo niet goed als leadgenerator presteert in het begin van de customer journey, maar pas later meer klikken krijgt als je doelgroep al bekend is met je bedrijf.
Wij raden aan om één of meer van dit soort content te verzamelen of te laten maken voordat je op LinkedIn met adverteren begint. De reden hiervoor is om de klantreis van A tot Z zo waterdicht mogelijk te houden. Zo houd je het rendement op je LinkedIn advertenties hoger en kun je eventueel extra campagnes online zetten met het budget dat je bespaart door waardevolle content aan te bieden.
Adverteren op LinkedIn gecombineerd met een CRM-systeem voor optimaal success
Nu het leadgeneratiemodel binnen LinkedIn is opgesteld, moet er alleen nog worden gezorgd dat deze leads ook in de juiste salesfunnel belanden. Met alle digitalisering en veranderingen in systemen, die voor marketing worden gebruikt, is het bijna onmogelijk om zonder een gecentraliseerd programma een goed overzicht te hebben. Voor LinkedIn advertenties raad ik persoonlijk HubSpot aan omdat LinkedIn nauw met HubSpot samenwerkt. Ook elk ander CRM-systeem met een LinkedIn advertentie-integratie is voldoende.
In het CRM-systeem wil je de processen automatiseren, die het contact tussen jou en de marketing- en salesafdeling minimaliseert. Als er leads binnenkomen, wil je niet constant met sales contact op te hoeven nemen voordat er iets mee gebeurd. In een CRM-systeem kun je de leads direct aan de accounts van je salesafdeling toevoegen met de status van de lead. De salesafdeling kan dan bekijken op welke advertentie de lead heeft geklikt, welke pagina’s hij heeft bezocht, welk lead form hij heeft ingevuld en of er eventuele notities aan toegevoegd zijn. Vanaf dit punt kan sales zelf de lead in het CRM-systeem bijhouden en het door de salesfunnel leiden.
Dit is natuurlijk een hele oppervlakkige uitleg van een CRM-systeem. De mogelijkheden zijn vrijwel oneindig, maar variëren drastisch voor het soort bedrijf dat het gebruikt. Puur vanuit het adverteren op LinkedIn is het een noodzakelijke koppeling om tijd te besparen en om miscommunicatie en frustraties te voorkomen. Hoe je als bedrijf verder het CRM-systeem gebruikt, is voor LinkedIn advertenties echter niet relevant.
Tip: een gratis HubSpot-account is al voldoende om de LinkedIn advertentie-integratie aan te zetten.
Voorspellingen voor het B2B-marketinglandschap in 2023
LinkedIn zelf heeft in 2022 groots ingezet op het stimuleren van B2B-marketing en hier grootschalig aandacht aan besteed. De discussies en gesprekken, die plaatsvinden op het platform, zijn zeer verdiepend en de comments erg constructief. Veel ‘thought leaders’ proberen zich te onderscheiden door verschillende aspecten van hun strategieën extra aandacht te geven en het als dé oplossing aan te bieden. Helaas is B2B-marketing niet zo simpel over een kam te scheren. De term B2B-marketing omvat te veel om er een exacte wetenschap van te maken. Hoe graag ik en alle marketeers dit ook zouden willen, wij moeten accepteren dat het een landschap van continue verandering is. Ook het adverteren op LinkedIn blijft hierdoor constant in verandering.
Mijn verwachting voor 2023 is dat we veel meer aandacht krijgen voor een ABM-aanpak van advertenties. Marketeers beginnen zich steeds vaker bewust te worden dat elk bedrijf anders werkt, elke doelgroep anders nadenkt en dat je per campagne opnieuw moet nadenken over klantacquisitie. Ook gaat de shift naar digitale marketing en de integratie tussen sales en marketing verder evalueren. Het uitbesteden van klantacquisitie zal steeds voordeliger worden als meer bedrijven zich aan de digitalisatie van het hele proces overgeven. Dit geeft op zich weer ruimte voor verbetering van de interne structuren van bedrijven om zich aan het razendsnel veranderende B2B-landschap aan te passen.
Conclusie
Advertenties op LinkedIn zijn in 2023 dus de manier om jouw klantacquisitiemodellen uit te bereiden. Door het personaliseren van je advertenties, het bieden van waarde aan je doelgroep en het toepassen van een CRM-integratie met LinkedIn om je conversies te volgen, kun jij een sterke basis opbouwen om in 2023 met LinkedIn succesvol te worden. Natuurlijk is de B2B-marketingwereld constant in beweging en zal het een hoop aandacht en scherpzinnigheid kosten om bij te blijven. Gelukkig gaat LinkedIn voorlopig nergens heen en kun je het platform gebruiken als een sterke basis voor toekomstig klantcontact op te bouwen.
Ben jij al aan het adverteren en heb je hulp nodig of wil je graag beginnen met adverteren op LinkedIn? Stuur ons gerust een vrijblijvend bericht en wij zullen dan tijd vrijmaken om met jou te bekijken waar er mogelijkheden voor je liggen.
info@primemarketing.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.