Ik hoop dat deze blog je verder helpt.
Toch hulp nodig? Ons team staat voor je klaar, klik hier.

Wat is een customer journey?

Ik hoop dat deze blog je verder helpt.
Toch hulp nodig? Ons team staat voor je klaar, klik hier.

Wat is een customer journey?

Neem jouw doelgroep mee op reis en laat ze ontdekken welke voordelen jij hebt boven die van de concurrent in jouw eigen customer journey: de reis die jouw (potentiële) klant ondergaat tijdens het contact met jouw bedrijf. 

Wat is een customer journey?

Het is een veelgebruikte marketingterm. Toch is de betekenis een beetje vaag: De customer journey bestaat uit alle ‘touchpoints’ tussen klant en bedrijf. Wij gaan in dit artikel in op de customer journey die voorafgaat aan het klantzijn: het overhalen van een doelgroep om actie te ondernemen. Oftewel: de marketingfunnel. Tijdens de customer journey ondergaat de potentiële klant 3 fases: de awareness fase, de consideration fase en de conversie fase. In deze fases probeer je de doelgroep te bereiken met advertenties.

Het doel is het verkrijgen van de contactgegevens van degenen die in jouw bedrijf geïnteresseerd zijn; jouw doelgroep. Wanneer deze contactgegevens binnen zijn, is de prospect een lead geworden. Vanaf dat moment hebben we het over de salesfunnel. Zowel in B2B als B2C wordt er gebruik gemaakt van de term ‘customer journey’. Wij bespreken het deel van de customer journey waarin je de doelgroep aanspoort om actie te ondernemen. Ik leg de verschillende fases uit die een klant ondergaat tijdens de customer journey.

De awareness fase

In de awareness fase is het de bedoeling dat je jouw doelgroep bewust maakt van het feit dat jouw bedrijf en de services of producten die je aanbiedt bestaan. Deze fase wordt gebruikt om erachter te komen waar de doelgroep op reageert. In deze fase begin je dus ook met bijvoorbeeld A/B-testen.

Verzamel zoveel mogelijk data over je doelgroep, zodat je weet wat werkt en wat niet. Hiermee leg je een goede basis waarmee je je goed kunt voorbereiden op de volgende fase.

De consideration fase

De volgende fase: de consideration fase. Hier wil je de doelgroep ‘warm’ gaan maken voor jouw product of service. Door bijvoorbeeld waardevolle content weg te geven over jouw bedrijf of de service die jij verricht, geef je de leden van je doelgroep een hoop goede argumenten en ervaringen die ervoor zorgen dat de kans groot is dat ze uiteindelijk voor jouw bedrijf zullen kiezen.

Het delen van deze waarde zorgt er daarbij voor dat er sneller wordt gekozen voor het ondernemen van actie, waarmee we bij de laatste fase zijn aangekomen: de conversie fase. Voordat je aan deze laatste fase begint, is het dus belangrijk dat je in de eerste fase goed hebt onderzocht wat wel en niet werkt, om uiteindelijk jouw aanbod te doen.

De conversie fase

Dat aanbod doe je in de conversie fase. In deze fase wil je ervoor zorgen dat de leden van jouw doelgroep contactgegevens achterlaten door een leadform in te vullen voor bijvoorbeeld een speciaal stuk content (denk aan whitepapers, rapporten of nieuwsbrieven), een gratis training, webinar of introgesprek.

Zodra leden van je doelgroep ervoor gekozen hebben om gegevens achter te laten, hebben ze actie ondernomen. Dit maakt ze a) geïnteresseerd en b) bereikbaar.  Deze leden van de doelgroep noemen we nu leads. Nadat deze personen leads geworden zijn, is het aan het salesteam om ze te converteren naar klant. De doelgroepleden bevinden zich vanaf dat moment in de salesfunnel.

Slot

In de meeste gevallen wordt het begin van de customer journey opgezet in de volgorde zoals hierboven beschreven staat: eerst de awareness fase, dan de consideration fase en als laatste de conversie fase.  Er zijn ook strategieën waar de volgorde veranderd wordt. Dit heeft alleen zin als je een specifieke marketingstrategie hebt bedacht voor een doelgroep waar je al veel data over verzameld hebt.

Nu je een beeld hebt van wat het begin van de customer journey is, kun je beginnen met nadenken over hoe jij jouw doelgroep ervan kunt overtuigen dat jij de beste ervaring levert binnen jouw eigen marketingfunnel. Wij staan altijd klaar als je vragen hebt over een van de drie fases van de customer journey of andere marketing gerelateerde vragen.

Heb jij vragen over LinkedIn marketing, of ben je op zoek naar ander marketingadvies? Wij zijn te bereiken via: 

Prime Marketing logo Contact

LinkedIn

info@primemarketing.nl

Over Prime Marketing

Bij Prime Marketing combineren we expertise, innovatie en een persoonlijke benadering om jouw B2B-marketing naar een hoger niveau te tillen. Ontdek hoe onze unieke aanpak, klantgerichtheid, en jarenlange ervaring in LinkedIn-adverteren jouw bedrijf kunnen transformeren.

LinkedIn Ads
benchmarks

Ontdek hoe wij op alle benchmarks bovengemiddeld presteren.

B2B-MARKETING OP MAAT

WHITEPAPER

LinkedIn Ads Benchmarks.

WHITEPAPER

LinkedIn Ads Benchmarks.