2023 update: aan de hand van al onze campagne data van het afgelopen jaar hebben we nieuwe benchmarks vastgesteld. Je leest ze hier.
Ga jij adverteren op LinkedIn? Dan wil je natuurlijk wel weten of je advertenties goed presteren. Hoe weet je nu of een advertentie goed presteert? Met benchmarks kun jij bepalen of jouw advertentie beter presteert dan de gemiddelde advertentie op LinkedIn. Gebruik deze benchmarks dan ook altijd om te kunnen bepalen of jouw advertentie in de meest algemene zin succesvol is. Voor LinkedIn gelden er verschillende benchmarks waarmee je jouw succes kunt peilen. In dit blog leg ik uit wat op LinkedIn de huidige benchmarks zijn en wanneer jouw advertentie succesvol is.
Benchmarks voor image ads
We beginnen met een van de meest voorkomende soort advertenties: sponsored images. Een afbeelding met een sterke ad copy. De advertenties, die jij online zet, worden aan de gekoppelde doelgroep getoond. De interactie, die de doelgroep met deze advertentie heeft, wordt als engagement gezien. LinkedIn presenteert de data van deze engagement in verschillende percentages. Deze percentages bepalen hoe succesvol jouw advertenties zijn. Om succes te kunnen definiëren, moeten deze percentages met de algemene benchmarks van LinkedIn worden vergeleken.
Voor het bepalen van een succesvolle advertentie, kijken we naar twee soorten percentages: de click-through rate (CTR) en de engagement rate (ER). Het percentage van de CTR wordt bepaald door het aantal mensen dat op de advertentie heeft geklikt. Het percentage van de ER is gebaseerd op het aantal mensen, die de interactie met jouw advertentie zijn aangegaan. Hierbij wordt er gekeken naar likes, commentaar, delen ect. De CTR wordt hierbij niet meegerekend. Voor de benchmarks van image ads via LinkedIn wordt er gekeken naar het gemiddelde in de gehele industrie. Voor een image ad kun je als gemiddelde een CTR rond de 0,6% verwachten. De benchmarks voor de ER van een image ad ligt rond de 0,5%.
Deze getallen geven een grove schatting, waarmee jij het succes van jouw advertentie kunt meten. Hierbij moet je echter wel rekening houden dat het succes per campagne bekeken moet worden. Bij het targeten van C-level prospects kun je bijvoorbeeld verwachten dat deze mensen minder snel klikken omdat het een gewilde doelgroep is, die door veel bedrijven getarget worden. Als jij voor een brede doelgroep een awareness campagne online zet, kun je een hogere CTR en ER verwachten.

Benchmarks voor video ads
Bij videoadvertenties liggen deze benchmarks net even anders. Hier hebben we het namelijk over andere percentages. Natuurlijk kan je doelgroep nog steeds klikken op een videoadvertentie. Daarom is hier wederom de doorklikratio (CTR) belangrijk. We hebben het bij video’s dan ook nog over de view-through rate (VTR) en de completion rate (CR). Net zoals bij gewone advertenties staat de CTR voor het percentage mensen dat op de advertentie heeft geklikt, in verhouding tot het aantal mensen dat de advertentie heeft gezien. Een goede benchmark voor de CTR van videoadvertenties is 0,8% of hoger.
De VTR of view-through rate staat voor het percentage kijkers dat langer dan 2 seconden naar de video heeft gekeken of op de video heeft geklikt, in verhouding tot het totaal aantal mensen dat de video heeft gezien. Dit is dus de CTR, plus het aantal mensen dat in ieder geval het begin van de video heeft gezien. De benchmark voor een goede VTR van videoadvertenties is 22,5% of hoger. Dat lijkt, zeker in verhouding met de CTR, misschien een ontzettend hoog percentage, maar valt dit erg mee. De eerste 2 seconden van een videoadvertentie kijken, is een aanzienlijk minder grote stap dan er daadwerkelijk op klikken. Wanneer de VTR lager dan 22,5% is, is het belangrijk om op zoek te gaan naar een betere opening van de video.
Het belang van de completion rate
De CR of completion rate is het percentage mensen dat de video voor minimaal 97% heeft bekeken, in verhouding tot het totaal aantal mensen dat de eerste 2 seconden heeft gezien. De CR is dus een percentage van de VTR. Wanneer de video voor de doelgroep interessant is, is de CR hoog. Een goede benchmark voor de CR is 7%. Wanneer deze lager uitvalt, moet je op zoek gaan naar een manier om de aandacht van de kijker gedurende de video vast te houden.
Vaak is de reden van een lage CR de lengte van de video. LinkedIn video ads presteren beter wanneer deze tussen de 15 en 30 seconden liggen. Video’s die langer zijn, moeten een hoge productiekwaliteit hebben om de aandacht van de kijker vast te kunnen houden. Kortere video’s hebben daarom vaak een hogere CR.
Wil je video ads beter laten presteren? Lees hier dan ons blog om een hogere CTR, VTR & CR te behalen.
De belangrijkste percentages van de benchmarks samengevat

Vond jij dit blog interessant en wil jij nog meer te weten komen over LinkedIn? Lees dan onze andere blogs waarin wij alles met betrekking tot LinkedIn marketing uitleggen!
Wil jij graag meer weten over LinkedIn Ads? Neem dan via de onderstaande links vrijblijvend contact met ons op.
info@primemarketing.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.