Ik hoop dat deze blog je verder helpt.
Toch hulp nodig? Ons team staat voor je klaar, klik hier.

Hoe worden LinkedIn ads kosten berekend

Ik hoop dat deze blog je verder helpt.
Toch hulp nodig? Ons team staat voor je klaar, klik hier.

Hoe worden LinkedIn ads kosten berekend

LinkedIn ads kosten kunnen snel oplopen, zonder dat ze de gewenste resultaten opleveren. De reden hiervoor is variabel maar komt vaak neer op gebrek aan onderzoek en LinkedIn, die standaard budgetten hoog inzet. Dit is natuurlijk zonde en kan voorkomen worden. LinkedIn vergt meer onderzoek en een betere aanpak om op de aanvankelijke LinkedIn ads kosten te kunnen besparen. In dit blog ga ik uitleggen hoe LinkedIn bepaalt wat jij voor je advertenties moet betalen en hoe je ervoor kunt zorgen dat je zo efficiënt mogelijk met je budget omgaat.

Waarom worden LinkedIn ads kosten als duur beschouwd?

Binnen LinkedIn zijn de kosten in vergelijking met andere social media hoger om dezelfde hoeveelheid mensen te kunnen bereiken. Je betaalt dus gemiddeld meer geld op LinkedIn om 1000 mensen te kunnen bereiken. Hier kun je niet omheen. Dit betekent echter niet dat hierdoor je ROI (return on investment) lager zal zijn. Voor het overgrote deel van B2B-bedrijven zijn de targetingmogelijkheden en de doelgroep een goudmijn. De gecombineerde data, die LinkedIn op gebied van werkervaring, skills en interesses over haar gebruikers heeft, zul je op geen enkel ander social media platform terugvinden.

Dit geeft de mogelijkheid om exact de mensen te bereiken die je wilt bereiken, mits je targeting correct is. De kosten zijn dan relatief hoger maar de waarde, die je hieruit haalt, trekt dit weer gelijk of is zelfs hoger dan bij andere social media. Dit zorgt er indirect voor dat de competitie tussen adverteerders ook hoger ligt omdat de beste ads ook de beste resultaten tegen de laagste kosten opleveren en slechte advertenties hogere kosten met zich meebrengen.

Hoe worden LinkedIn ads kosten berekend?

De manier waarop de kosten voor jouw advertentie worden berekend, zijn van verschillende factoren afhankelijk. Ik zal deze factoren kort en bondig behandelen en vervolgens het systeem van LinkedIn uitleggen.
De eerste manier waarop LinkedIn ads kosten worden berekend, is op basis van de doelstelling van jouw advertentie. Hieronder zie je alle verschillende mogelijkheden:

Zoals de meesten misschien al weten, is het adverteren voor merkbekendheid het goedkoopste en conversies het duurste. De stappen die een prospect moet nemen voor bijvoorbeeld het invullen van een leadform zijn groter dan advertenties voor merkbekendheid. Bij een campagne voor merkbekendheid is het doel om jouw advertenties aan de doelgroep te laten zien. De intentie is dus niet per se om de kijker tot actie over te laten gaan.

Het volgende wat de kosten beïnvloed, is de doelgroep die je wilt gaan bereiken. Over het algemeen is adverteren voor een kleinere doelgroep duurder als gevolg van meer concurrentie op kleinere schaal. Wat ook effect op de kosten kan hebben, zijn het soort mensen die jij in je doelgroep target. Dit vertaalt zich weer in de CPC (cost per click) en CPM (cost per mille) die je moet betalen.

Voorbeeld: bij SaaS-bedrijven wil je mensen bereiken, die een beslissing moeten nemen over het implementeren en het aanschaffen van zo’n product. Je kunt je dan wel voorstellen dat de aandacht van deze mensen meer waard is dan die van een administratief medewerker.

Op basis van de informatie uit deze competitie onder adverteerders zal LinkedIn de definitieve LinkedIn ads kosten voor hun veiling gaan bepalen. Deze fluctueert constant en wordt door een slim algoritme vastgesteld.

De veiling voor de uiteindelijke LinkedIn ads kosten

We weten nu dat LinkedIn ads kosten voor een deel beïnvloed worden door de volgende factoren: doelstelling, omvang van de doelgroep en de targeting binnen de doelgroep. Om de concrete kosten vast te stellen, gaan we naar de veiling van LinkedIn. Voor de veiling zijn er verschillende criteria, die bepalen wat de definitieve kosten worden en of jouw advertentie de veiling wint.

De volgende aspecten beïnvloeden de resultaten van de veiling het meest: relevantiescore van jouw advertentie en het bod dat jij per advertentie plaatst.

Wat is de relevantiescore?

De relevantiescore van een advertentie is de score die het LinkedIn algoritme aan een advertentie geeft. Hoe dit precies werkt, weet niemand maar er zijn wel vanuit LinkedIn indicatoren aangegeven waarop dit wordt gebaseerd. De gouden regel die je hier in acht moet nemen is: des te meer interactie jouw advertentie stimuleert, des te hoger je relevantiescore is. Deze score wordt tijdens het adverteren bepaald en kan dus ook veranderen. Wat dus belangrijk is om te bekijken zijn de CTR, het conversiepercentage en de totale interactie. Hoe beter jij wordt in het maken van advertenties, hoe beter deze statistieken zullen uitvallen.

Dit houdt vaak in: een goede adcopy, professionele en merkconsistente content, een aanbod met waarde zoals bijvoorbeeld een whitepaper. Om je relevantiescore zo hoog mogelijk te houden, is het belangrijk om je advertenties altijd op hetzelfde niveau of boven de LinkedIn benchmarks te houden. Dit zal ervoor zorgen dat je LinkedIn ads kosten nooit onnodig hoog uitvallen.

Het bod

Vervolgens is het bod voor de advertenties dat jij instelt de laatste schakel voor de berekening. Het bod, dat je moet gaan instellen, is zoals eerder besproken afhankelijk van de doelstelling en de doelgroep. LinkedIn zal je een indicatie van de gemiddelde CPC en CPM geven, die andere adverteerders uitgeven om deze doelgroep te kunnen bereiken. Maar LinkedIn schat de kosten echter wel vaak onredelijk hoog in.

LinkedIn geeft je drie opties om dit bod te kunnen bepalen: maximale levering, kostenlimiet en handmatig bieden. Voor nu is het niet belangrijk welke van de drie we gebruiken, want de berekening is hetzelfde. Wil je toch weten wat ze inhouden, bekijk dat dit blog.

Het bod dat wordt geplaatst, zal vermenigvuldigd worden met de relevantiescore om uiteindelijk tot een winnaar te komen. De prijs, die de winnaar dan betaalt, leg ik zo uit.
Om een beeld te krijgen van hoe de winnaar van de veiling wordt gekozen, zal ik hieronder een kort voorbeeld geven met visuele ondersteuning:

Er zijn voor deze hypothetische veiling drie bieders. Bieder 1 heeft een relevantiescore van 7/10 en plaatst een bod van $6. De tweede bieder heeft een relevantiescore van 4,5/10 en plaatst een bod van $11. Bieder 3 heeft een relevantiescore van 9/10 en plaatst een bod van $4.50. Als we dit dan vervolgens gaan vermenigvuldigen, komt er het volgende uit.

Uit deze veiling is gebleken dat bieder 2 de veiling wint en dat hij zijn advertentie aan de doelgroep mag tonen.

Definitieve berekening voor de LinkedIn ads kosten

Bieder nummer 2 heeft de veiling dus gewonnen met zijn gecombineerde score. Zijn bod was ingesteld op $11. Deze $11 is echter niet het bedrag dat de winnaar zal moeten betalen. De winnaar betaalt de kosten voor het bod van nummer 2 op de veiling plus $0.01. Dus aan de hand van dit voorbeeld betaalt de winnaar uiteindelijk $6.01.

Zo kun je dus zien hoe je met een hoger bod jezelf in een betere positie zet, maar dat brengt natuurlijk ook hogere risico’s met zich mee als er ook andere bieders zijn met een hoog bod en een lage relevantiescore, wat er uiteindelijk voor zorgt dat jij per bod wel veel moet betalen.

Conclusie

LinkedIn ads kosten hoeven dus niet duur uit te vallen. Door je onderzoek te doen en de campagne goed op te stellen, kun je met een lager bod alsnog de biedingen winnen. Advertenties presteren beter als ze gemaakt zijn om interactie te stimuleren. Dit zorgt er ook voor dat jij in de veiling sneller met een lager bod wint. Dit geeft je de mogelijkheid om de directe concurrentie ver voor te blijven. Wij bij Prime Marketing zijn gespecialiseerd in het maken van campagnes die zo dicht mogelijk aansluiten bij jouw doelgroep. Wil jij weten of jouw campagnes goed presteren en of je de juiste strategieën gebruikt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij kunnen dan samen met jou bekijken hoe er kosten kunnen worden bespaard en wat er nog eventueel aan de strategie kan worden verbeterd.

Prime Marketing logo Contact

LinkedIn

info@primemarketing.nl

Over Prime Marketing

Bij Prime Marketing combineren we expertise, innovatie en een persoonlijke benadering om jouw B2B-marketing naar een hoger niveau te tillen. Ontdek hoe onze unieke aanpak, klantgerichtheid, en jarenlange ervaring in LinkedIn-adverteren jouw bedrijf kunnen transformeren.

LinkedIn Ads
benchmarks

Ontdek hoe wij op alle benchmarks bovengemiddeld presteren.

B2B-MARKETING OP MAAT

WHITEPAPER

LinkedIn Ads Benchmarks.

WHITEPAPER

LinkedIn Ads Benchmarks.