Ik hoop dat deze blog je verder helpt.
Toch hulp nodig? Ons team staat voor je klaar, klik hier.

Efficiënt adverteren met automatisch bieden, kan dat?   

Ik hoop dat deze blog je verder helpt.
Toch hulp nodig? Ons team staat voor je klaar, klik hier.

Efficiënt adverteren met automatisch bieden, kan dat?   

Als je gaat adverteren op LinkedIn heb je bij het instellen van het budget de keuze om gebruik te maken van automatisch bieden. LinkedIn gaat dan voor jou met behulp van machine learning jouw advertentiebudget spenderen. Dit kan heel handig zijn. Je hoeft namelijk zelf niets meer te doen. Maar is dit wel de meest efficiënte manier om je geld te spenderen? Wij leggen het je uit.  

Wat is automatisch bieden?

Wanneer je een advertentie online zet op LinkedIn voor een doelgroep met bepaalde kenmerken, moet jouw advertentie gaan concurreren met andere adverteerders die ook deze doelgroep willen bereiken met hun advertenties. Om bovenaan te komen staan en daarmee zichtbaar te zijn voor de doelgroep, moet er voor jouw advertentie een bepaald bedrag geboden worden dat hoger is dan het bedrag van de concurrent.

Automatisch bieden neemt dit proces volledig zelf in de hand met als doel jouw advertentie bovenaan te krijgen. Gebaseerd op je dagelijkse of wekelijkse budget voor de advertentie, gaat het algoritme aan de slag om dit te spenderen. Het doel van het algoritme is enkel ervoor zorgen dat jouw advertentie bovenaan staat. Het is niet bezig met bezuinigen. Het kan er dus voor zorgen dat er te veel geld betaald wordt voor één klik.

Automatisch vs handmatig bieden
Automatisch vs handmatig bieden

Wanneer wil je als adverteerder gebruik maken van automatisch bieden en wanneer niet?

Wanneer je begint met adverteren kun je ervoor kiezen om CPC (cost per click), CPM (cost per mille) of automatisch bieden te gebruiken. Wij zetten ze op een rijtje:

Cost per click (CPC): 

Bij CPC betaal je pas zodra er iemand op de advertentie klikt. Bij CPM betaal je per duizend weergaven van jouw advertentie. Wanneer je gebruik maakt van CPC heb jij volledig zelf in de hand wat de kosten per klik voor jouw advertentie zijn. Stel je voor: je hebt een advertentie met een lage CTR (click through rate), omdat hij niet goed aanslaat bij de doelgroep. Dan heb je geen geld verspilt, omdat weinig mensen er op geklikt hebben. Dit is dus een veilige manier om advertenties te testen.

Cost per mille (CPM):

Wanneer je gebruik maakt van CPM wil je ervoor zorgen dat je advertentie een CTR heeft van minimaal 1%. Bij een CTR van 1% is het rendement ongeveer gelijk aan wanneer je gebruik maakt van CPC. Heeft jouw advertentie een hogere CTR dan 1%, dan is het goedkoper om CPM te gebruiken. Deze regel is slechts een heuristiek en verschilt bijvoorbeeld per doelgroep. Ook zijn er verschillen tussen videoadvertenties en sponsored images.

Automatisch bieden: 

Automatisch bieden werkt onder de motorkap op basis van CPM. Dit maakt advertenties met een lage CTR minder geschikt. Hierbij is CPC namelijk meestal het goedkoopst. Ook wil je een nieuwe advertentie nooit op automatisch bieden zetten. Je hebt namelijk nog geen idee hoe de advertentie zal gaan presteren. Dit kan voor onnodige kosten zorgen die je door goed te testen kunt voorkomen.

Automatisch bieden kan wél werken als jij al een advertentie hebt die goed presteert met een relatief hoge CTR van boven de 1%. Als je deze advertentie online wilt houden kan je er dus voor kiezen om automatisch bieden aan te zetten om te kijken of dit voor betere resultaten zorgt. Zeker bij doelgroepen waarvoor kenmerkend is dat ze veel getarget worden door verschillende adverteerders, kan automatisch bieden voor betere resultaten zorgen. Maar let op: ook voor dure campagnes. Automatisch bieden kan zorgen voor torenhoge kosten.

Blijkt dat de resultaten geen significante stijging ervaren door automatisch bieden? Houd de advertentie dan zelf in de gaten met handmatig bieden.

De optie om handmatig bieden aan te zetten in LinkedIn
De optie om handmatig bieden aan te zetten in LinkedIn

Hoe gebruiken wij automatisch bieden in de praktijk?

Wanneer je een lijst hebt met leads, waarvan jij weet dat ze al interesse hebben in je aanbod, is automatisch bieden een handige tool. Je kunt er zo namelijk voor zorgen dat het algoritme jouw advertentie bovenaan de bieding lijst sorteert, waardoor jouw prospects jouw advertentie als eerst zullen zien.

In alle andere gevallen raden wij aan altijd eerst met handmatig bieden te beginnen, zodat het advertentiebudget zo efficiënt mogelijk wordt besteed.

Als je toch wilt testen hoe advertenties presteren bij automatisch bieden, raden wij aan een advertentie te dupliceren, waarbij je één advertentie op automatisch bieden zet en de andere handmatig beheert. Zo kun je de verschillen in resultaten testen en de meest rendabele optie kiezen. Dit doe je door een geschikte A/B test uit te voeren.

Conclusie

Wanneer je een advertentiecampagne start op LinkedIn is het verstandig om je advertenties eerst handmatig te testen op een CPC basis. Als de CTR vervolgens hoog genoeg ligt kan je er voor kiezen om automatisch bieden te testen. Wil je toch liever meteen beginnen met automatisch bieden? Dupliceer dan de advertentie en test of dit voor deze campagne effectief is.

Heb jij vragen over LinkedIn marketing, of ben je op zoek naar ander marketingadvies? Wij zijn te bereiken via: 

Prime Marketing logo Contact

LinkedIn

info@primemarketing.nl

Over Prime Marketing

Bij Prime Marketing combineren we expertise, innovatie en een persoonlijke benadering om jouw B2B-marketing naar een hoger niveau te tillen. Ontdek hoe onze unieke aanpak, klantgerichtheid, en jarenlange ervaring in LinkedIn-adverteren jouw bedrijf kunnen transformeren.

LinkedIn Ads
benchmarks

Ontdek hoe wij op alle benchmarks bovengemiddeld presteren.

B2B-MARKETING OP MAAT

WHITEPAPER

LinkedIn Ads Benchmarks.