Whitepapers. Iedereen in de B2B-sector is er hoogstwaarschijnlijk weleens mee in aanraking gekomen. Of je het nou aangeboden krijgt in je LinkedIn-feed of als pop-up op een website, whitepapers kunnen voor je bedrijf ontzettend waardevol zijn. Zeker als je weet hoe je een whitepaper optimaal kunt gebruiken. In dit blog ga ik uitleggen wat een whitepaper is, hoe je deze het beste kunt inzetten en leg ik aan de hand van een stappenplan uit hoe je een goede whitepaper schrijft.
Wat is een whitepaper?
Een whitepaper is een artikel, dat informatie over een specifiek probleem geeft. In een whitepaper gaat het er vooral om dat je degene die het leest echt waardevolle informatie geeft. In veel gevallen bespreek je een probleem dat jij vervolgens kunt oplossen.
Voorbeeld van een Whitepaper: ‘Hoe zet ik mijn leads om in conversies?’ In dit voorbeeld zou je een uitleg kunnen geven over het verzamelen van leads. Vervolgens maak je duidelijk dat het voor veel bedrijven lastig is om leads naar conversies om te zetten. Als laatste onderdeel geef je informatie over het oplossen van dit probleem.
Het is belangrijk om in de gaten te houden dat je ook echt waarde weggeeft in je whitepaper. Het moet natuurlijk geen verknipte reclamefolder zijn. Een whitepaper is echt een weggevertje. Het is echter niet zinvol om een whitepaper in te zetten als een directe reclame voor jouw bedrijf. Veel mensen haken hier namelijk op af.
Hoe schrijf je een whitepaper?
Als het goed is, heb je nu een goed beeld van wat een whitepaper is en waarom het voor je bedrijf een handige toevoeging aan bijvoorbeeld je website kan zijn. In dit onderdeel van dit blog ga ik stap-voor-stap uitleggen waaraan een goede whitepaper moet voldoen.
Kies de probleemstelling en verdiep je in je doelgroep
Als bedrijf heb je, als het goed is, een goed beeld van wie je wilt bereiken. Verplaats je in jouw doelgroep en vind een probleem dat jij voor jouw doelgroep zou kunnen oplossen. Zorg ervoor dat je de oplossing gemakkelijk op papier kunt zetten. Dit zorgt ervoor dat je doelgroep makkelijk kan begrijpen wat er moet gebeuren.
Tip: maak een mindmap met een aantal problemen en overleg met je team. Vaak kunnen mensen die niet bezig zijn met contentcreatie juist met allerlei ideeën komen, waar jij als schrijver niet direct aan denkt.
Schrijf de inleiding
De inleiding is, net als bij blogs of artikelen, een heel belangrijk onderdeel. Het is het eerste stukje van je whitepaper. In de inleiding beslist jouw doelgroep of deze whitepaper het lezen waard is of niet. Probeer daarom je doelgroep direct bij je whitepaper te betrekken. Dit doe je bijvoorbeeld door het probleem op een leuke manier duidelijk te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een anekdote over het probleem. Jouw doelgroep zal zich hierin herkennen en willen weten wat de oplossing voor dit probleem is.
Laat zien dat je verstand van zaken hebt
Na de inleiding is het tijd om te laten zien dat jij de expert bent. Maak duidelijk dat je het probleem hebt bestudeerd. Hiermee wek je vertrouwen bij je doelgroep en zullen deze mensen zich nog sterker gaan afvragen wat jouw oplossing is. Dit onderdeel van de whitepaper is ook uitermate geschikt om oplossingen te noemen, die de doelgroep waarschijnlijk zelf al heeft geprobeerd, maar zonder succes. Hiermee maak je de lezer nieuwsgierig naar jouw oplossing voor dit probleem.
Geef de oplossing
Je hebt nu in de inleiding en het middenstuk het probleem duidelijk omschreven. Ook weet je doelgroep nu dat je verstand van zaken hebt en dat je een expert binnen het vakgebied bent. Nu is het tijd om deze expertstatus naar een hoger niveau te tillen. Dit doe je door je doelgroep de oplossing voor het probleem te geven. Zorg ervoor dat de oplossing voor je doelgroep gemakkelijk te begrijpen is en dat ze er dus echt waarde uit kunnen halen.
Vaak zul je zien dat de oplossing voor het probleem niet al te ingewikkeld is, maar dat het wel veel tijd en energie kost. Uiteindelijk is dan toch de conclusie, die bedrijven vaak trekken, dat het inschakelen van een gespecialiseerd bureau de juiste zet is. Een prachtig voorbeeld van waarom whitepapers zo zinvol zijn.
Als marketingbedrijf kun je bijvoorbeeld in een whitepaper een mooie oplossing geven voor een bepaald marketingprobleem. Vaak zal je zien dat deze oplossing voor degene die het leest echter niet haalbaar is. Hierdoor komen ze dan toch weer bij de experts terecht. Deze vlieger gaat helaas niet altijd op, maar vaak zul je toch zien dat jouw doelgroep niet in staat is om de oplossing die je geeft op zo’n manier uit te voeren, dat ze jou niet meer nodig hebben.
Maak een conclusie met een call-to-action
Zet het probleem en de oplossing nog eens in een paar zinnen onder elkaar. Hiermee maak je het voor de lezer extra makkelijk om de waarde uit de whitepaper te halen. Vergeet niet om een call-to-action toe te voegen aan het einde van je whitepaper. Hiermee zorg je ervoor dat er direct contact gezocht kan worden als er nog vragen over het onderwerp zijn.
Hoe zet je je whitepaper voor leadgeneratie in?
Het oplossen van problemen biedt waarde voor de lezer. Dat is vaak de reden dat de whitepaper achter een leadform wordt verscholen, zodat je er contactgegevens voor terugkrijgt. Dit gebeurt voornamelijk op websites als een extensie van een blog of bij advertenties. Op LinkedIn wordt er veel gebruikgemaakt van whitepapers om leads te genereren.
Whitepapers als leadgenerator voor LinkedIn advertenties
Adverteren op LinkedIn voor leadgeneratie kan veel geld kosten als je niet het juiste aanbod aan je doelgroep aanbiedt. Het is daarom verstandig om nu de analyse van de doelgroep, die je in de onderzoeksfase hebt gedaan, in te zetten. Deze doelgroepanalyse moet je gaan vertalen naar LinkedIn targeting. Dit kan in sommige gevallen best wel lastig zijn. Als jij nog nooit op LinkedIn hebt geadverteerd, is het ook lastig te voorspellen wat jouw doelgroep interessant vindt.
In een ideale marketingstrategie lanceren wij eerst altijd een awareness campagne. In deze campagne maken wij jouw bedrijf bij de doelgroep bekend en testen wij welke onderwerpen interactie opleveren. Hoe dit in zijn werk gaat, lees je hier. Zodra er een idee is wat werkt, kun je een whitepaper inzetten om deze interesse te matchen met jouw probleemoplossingen. Mensen zijn sneller geneigd om gegevens achter te laten voor een whitepaper als zij al eerder interactie met jouw bedrijf hebben gehad. Dit is een goed voorbeeld van een remarketingstrategie.
Je hoeft niet altijd met een awareness campagne te beginnen. Er zijn namelijk ook uitzonderingen. Stel jij opereert in een niche waar de vraag naar oplossingen hoog is, dan zal een directe leadgeneratie campagne ook direct resultaten opleveren. In zo’n geval kun je direct beginnen met het adverteren van je whitepaper en je doelgroep direct aanspreken op de problemen die zij ervaren. Als je met je nieuwe whitepaper leads wil beginnen te genereren, kijk dan eerst goed naar de situatie van je doelgroep. Zo voorkom je onnodige kosten.
Wanneer je gaat adverteren op LinkedIn is het belangrijk om veel te A/B testen. Hoe je dit handig doet op LinkedIn lees je hier. Een mogelijke test is het wel of niet laten zien van de whitepaper in de advertentie afbeelding. Deze test hebben wij al voor je gedaan en de resultaten vind je hier.
Whitepaper als leadgenerator voor je website
Een whitepaper kan ook een ideale toevoeging voor een onderdeel van je website zijn. Bezoekers op je website zullen zelden uit zichzelf een whitepaper downloaden. Het gebruik van een salesfunnel is hier dus van belang. Net als bij een awareness campagne bij het adverteren moet je eerst de lezer inleiden tot je probleemoplossing.
Op een website heb je hiervoor veel meer mogelijkheden dan bij advertenties. Je kunt bijvoorbeeld een klein blog schrijven als inleiding voor je whitepaper. Mensen kunnen dan meer te weten komen door hun gegevens achter te laten in ruil voor de whitepaper. Ook kun je speciaal voor een whitepaper een specifieke landingspagina aanmaken. Deze pagina kun je dan volledig instellen met call-to-actions om bezoekers te motiveren om de whitepaper te downloaden.
Conclusie
Het hebben van een whitepaper kan echt het verschil maken voor jouw marketingstrategieën. Het is een super waardevolle toevoeging om jezelf als expert binnen je niche neer te zetten. Het oprecht toevoegen van waarde brengt je in een positie om contactgegevens terug te vragen om leads te genereren. Hopelijk heb je in dit blog een goed overzicht gekregen van hoe je begint met het schrijven van een whitepaper en waarvoor je het kunt inzetten.
Heb jij hulp nodig bij het schrijven van je whitepaper of het genereren van leads? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
info@primemarketing.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.