Marketing is een eeuwig veranderend vakgebied. Er zijn talloze dingen die je als marketeer kunt testen, maar het is geen exacte wetenschap. Mensen verschillen van elkaar en helaas is de beste insteek om jouw doelgroep te overtuigen niet gegeven. Door veel te testen kom je echter achter handige trucs die jou kunnen helpen om betere resultaten te behalen. In deze post delen we zo’n truc met jou.
In een groot onderzoek van Supreme Optimization[1] bleek dat het aanbieden van een whitepaper op verschillende manieren, verschillende resultaten oplevert. Het grootste verschil in resultaten zat hem in de afbeelding. Wanneer je de whitepaper als afbeelding (voorkant) laat zien in de advertentie gebeurt er iets bijzonders met de Click Through Rate (CTR) en Conversion Rate (CR): de CTR werd vaak iets lager, terwijl de CR juist omhoog schoot.
Aan de hand van deze interessante bevindingen van Supreme Optimization zijn wij zelf aan de slag gegaan met het testen van deze techniek. En dit was niet zonder succes;
In onze advertenties boden we dezelfde whitepaper aan in dezelfde advertentie. Het enige verschil was dat bij de ene advertentie een afbeelding van de whitepaper in de afbeelding van de advertentie stond, en bij de andere advertentie niet.
Dit leverde de volgende resultaten op:
Whitepaper als afbeelding in de afbeelding: | Whitepaper als document achter de advertentie: |
Click Through Rate: 0,21% | Click Through Rate: 0,27% |
Conversion Rate: 20,31% | Conversion Rate: 14,55% |
Cost per Lead: 22,03 EU | Cost per lead: 30,62 EU |
Zoals het onderzoek van Supreme Optimization al voorspelde, werkt deze truc dus om een hogere CR te behalen. In ons eigen onderzoek hielp deze manier van de whitepaper aanbieden ons aan een 39% toename in CR. (20,31% – 14,55% / 14,55% x 100 = 39,38% toename). In de Cost per Lead zien we een afname van 28.1%. De CTR is gedaald met 22.2%. Dat de Cost per Lead daalt bij een afname in CTR en toename in CR is te verwachten. Er wordt namelijk per click betaald.
Uit deze resultaten kunnen we het volgende concluderen: in marketing zijn er een groot aantal factoren die jouw resultaten kunnen beïnvloeden. Kleine aanpassingen in de afbeelding van de advertentie kunnen een groot verschil maken. Bij doelgroepen in B2B, is het aanbieden van jouw whitepaper als afbeelding in de afbeelding waarschijnlijk een handige truc om een hogere CR te behalen. Maar zoals ik in het begin van dit artikel al zei: het is geen exacte wetenschap. Test hierom wat het beste werkt voor jouw doelgroep!
info@primemarketing.nl
[1] The Life Science Marketer’s Complete Guide to LinkedIn Ads, Supreme Optimization.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.