Ik hoop dat deze blog je verder helpt.
Toch hulp nodig? Ons team staat voor je klaar, klik hier.

Hoe personaliseer je LinkedIn advertenties?

Ik hoop dat deze blog je verder helpt.
Toch hulp nodig? Ons team staat voor je klaar, klik hier.

Hoe personaliseer je LinkedIn advertenties?

LinkedIn advertenties kun je op veel verschillende manieren inzetten. In dit blog gaan we dieper in op het personaliseren van je advertenties. Als je een ABM-campagne draait of een kleine doelgroep wilt aanspreken, kan het personaliseren van je advertenties een grote impact op de click through rate (CTR) hebben. Wil jij erachter komen hoe wij dit als LinkedIn Ads Agency aanpakken? Lees dan snel verder en ontdek hoe wij als LinkedIn Ads Agency deze klus klaren.

LinkedIn advertenties in een notendop

LinkedIn advertenties vergen, in vergelijking met advertenties op andere platformen, net iets meer aandacht. Dit komt omdat de gemiddelde gebruiker minder tijd spendeert op het platform ten opzichte van de tijd, die wordt doorgebracht op andere social media. Doordat je gemiddeld minder aandacht krijgt van LinkedIn gebruikers, moet je de beschikbare middelen beter inzetten. De punten die het meeste aandacht vereisen voor een goed gepersonaliseerde advertentie zijn de volgende:

  • Doelgroep analyse
  • Advertentie design
  • Advertentie copywriting
  • Advertentie offer matchen met intentie van de doelgroep

Elk punt ga ik in detail bespreken met voorbeelden en technieken, die wij gebruiken om voor onze klanten de gewenste resultaten te kunnen behalen.

Doelgroep analyse voor LinkedIn advertenties

Bij het opzetten van een marketing campagne begin je meestal met een doelgroep analyse. Ik zal je daarom ook de standaard stappen besparen en alleen ingaan op de relevante details met betrekking tot LinkedIn advertenties. LinkedIn geeft haar adverteerders een grote hoeveelheid targetingopties. Alles wat op je persoonlijke profiel staat, kan gebruikt worden als targetingoptie. Denk hierbij aan: functie, jaren in dienst, interesses, groepen en nog veel meer.

Het is dus uitermate belangrijk dat jij weet welke personen je wilt bereiken binnen je doelgroep en welke overeenkomsten zij hebben. LinkedIn Sales Navigator maakt dit soort onderzoek door de zoekfuncties, die het aanbiedt, heel simpel. Mocht je geen Sales Navigator hebben, kun je altijd de LinkedIn Insight functie gebruiken om meer statistieken over je doelgroep te weten te komen.

Persoonlijke ervaringen met klanten en je doelgroep is natuurlijk van grotere waarde dan wat je op LinkedIn vindt. Neem dit ook vooral mee in je onderzoek om zo veel mogelijk invalshoeken te kunnen vinden. Op deze manier creëer je meer opties, die je later kunt gaan testen met de LinkedIn advertenties. Zodra je begint met adverteren, kun je dit proces steeds verder verfijnen.

Hoe wij de doelgroep analyse aanpakken

Bij het opstarten van een nieuwe campagne verzamelen wij eerst zo veel mogelijk informatie over de doelgroep. Onze klanten hebben vaak al een dossier met bestanden waarmee wij kunnen werken. Mocht dit niet het geval zijn dan beginnen wij vaak met een concurrentie analyse. Wij kijken dan naar de best presterende bedrijven in dezelfde branche. Zo krijgen we een goed beeld van wat hun doelgroep te zien krijgt en hoe ze worden aangesproken. Verder bekijken we op het internet of er in de branche actuele zaken spelen of dat er belangrijke zaken zijn, die hierover worden gedeeld.

LinkedIn advertenties design

De afbeelding van de advertentie is het belangrijkste onderdeel van een LinkedIn advertentie. Als je op LinkedIn aan het scrollen bent, is het eerste wat er geregistreerd wordt de visuele informatie. Je brein is onderbewust bezig met het zoeken naar interessante dingen. Scrollen op LinkedIn heeft in weinig gevallen een bewust doel. Je weet tenslotte nooit wat je te zien krijg. Je aandacht zal dus gevestigd worden op de dingen, die je brein als interessant labelt. Dit zijn over het algemeen zaken met betrekking tot de persoon zelf. Verschillende strategieën, die je kunt gebruiken om dit te implementeren, ga ik nu bespreken.

Humanizing

Eén van de bewezen strategieën die je kunt toepassen in het design van je LinkedIn advertenties is humanizing. Humanizing is een term in de marketingwereld, die gebruikt wordt als een advertentie gebruikmaakt van echte personen. Dit kan een afbeelding of video zijn. De reden waarom dit werkt, is heel simpel. Mensen zijn sneller geneigd om de interactie aan te gaan met bedrijven, die zich presenteren als oprecht, empathisch en op één lijn met hun normen en waarden. Mensen gebruiken in je afbeelding versterkt al deze positieve emoties.

Uitstraling

Het is belangrijk dat je LinkedIn advertenties de juiste uitstraling hebben. Wat dit precies moet zijn, is afhankelijk van het doel van de campagne. Ben je bezig met naamsbekendheid? Dan ligt de focus veel meer op het presenteren van de normen en de waarden van je bedrijf. Ben je op zoek naar potentiële klanten? Dan wil je de waarde van jouw product of de service die het reflecteert uitstralen. De perfecte voorbeelden hiervan zijn de mega dure tv-reclames van de grootste bedrijven in de wereld. Coca Cola bijvoorbeeld, verkoopt je een drankje wat misschien niet gezond is voor je lichaam, maar in hun advertenties vind je alleen maar positieve emoties terug. Als je het drankje dan vervolgens proeft, voldoet het precies aan al je verwachtingen.

Call-to-action

De call-to-action knop is altijd belangrijk om te gebruiken als je de doelgroep wilt aansporen om actie te ondernemen. Door gebruik te maken van een call-to-action knop kun je de doelgroep al laten weten wat de intentie van deze advertentie is. Ook zal het helpen om de vervolgstap makkelijker te maken. Doordat de knop al in de advertentie staat, is dit vaak de eerste plek waar mensen klikken.

Copywriting voor LinkedIn advertenties

De copywriting, die je gebruikt voor je LinkedIn advertenties, is één van de belangrijkste momenten waarop je je doelgroep kunt overtuigen. Als jij met je design de aandacht hebt weten te trekken, zal het lezen van de advertentietekst volgen. Dit neemt natuurlijk niet weg dat je copywriting ook als eerste aandachtspunt kunt gebruiken. Hierover straks meer.

Personaliseer je copywriting

De tekst in een advertentie copy kun je op veel verschillende manieren aanpakken. Personalisatie is slechts een deel hiervan. Wil je alles weten over copywriting? Lees dan ook dit artikel van ons.

Voor het personaliseren is het belangrijk dat je precies weet wat de reden is waarom je doelgroep geïnteresseerd is. Met de copy wil je ervoor zorgen dat al deze redenen benut worden. Neem bijvoorbeeld een IT-manager, die ziet hoe de automatisering bij de concurrentie tot meer groei leidt en hij nog alles met Excel-sheets moet bijhouden. Als jij een bedrijf bent dat hiervoor oplossingen biedt, kun je op zo’n frustratie inspelen.

Zo’n onderwerp aankaarten bij een IT-manager zal op z’n minst zijn interesse wekken. Hier kun in de rest van je customer journey vervolgens op verder kapitaliseren.

Opvallen met copywriting

Uiteraard kun je copywriting ook gebruiken om je LinkedIn advertenties op te laten vallen. LinkedIn laat standaard de eerste 150 karakters van een advertentie zien. Na deze 150 karakters moet je op ‘meer’ klikken om de volledige tekst te kunnen lezen.

De eerste 150 karakters kun je gebruiken voor bijvoorbeeld een targeted call-out. Een voorbeeld hiervan is: ‘Hey ondernemer, ben jij op zoek naar…’ of ‘Op zoek naar een nieuwe baan? Wij bieden de beste…’. Met deze openingen spreek jij de persoon, die je wilt laten klikken op je LinkedIn advertenties, direct aan.

Match jouw offer met de intentie van de doelgroep

Het is belangrijk dat je goed bekijkt welke content je per doelgroep aanbiedt. Ook wil je dat de afbeeldingen en de teksten hierop aansluiten. De doelgroep moet weten wat het te zien krijgt. Als je offer vervolgens de plank totaal misslaat, zal het mensen alleen maar afschrikken. Breng jij wel de waarde, die wordt verwacht, dan zal het salesproces een stuk makkelijker verlopen.

Hoe weet ik wat de juiste offer voor mijn LinkedIn advertenties is?

Vaak komt het neer op een kwestie van gewoon uitproberen. De meeste bedrijven hebben meerdere vormen van content. Het is belangrijk dat je in de eerste fase van het adverteren gaat bekijken welke content binnen je doelgroep goed presteert. Op basis van deze informatie kun je verder kijken naar eventuele nieuwe content om te maken.

Hoe presenteer ik het offer aan de doelgroep?

Als je weet welke content je gaat aanbieden, is de eerste stap heel simpel. Lees en doe onderzoek naar de inhoud van de content. Zodra je precies weet wat de content inhoudt, kun je beginnen met advertentie design en copywriting. Zo ben je er honderd procent zeker van dat alles goed op elkaar aansluit.

Conclusie

Het personaliseren van LinkedIn advertenties vergt per campagne veel aandacht. Het is daarom ook niet aan te raden om voor elke campagne zo diep op de stof in te gaan, maar het vooral bij kleinere doelgroepen en ABM-campagnes toe te passen.

Door een goede eerste indruk met je advertentie design, gecombineerd met sterke copywriting, breng je de advertentie dichter bij je doelgroep. Zo wordt gemakkerlijker de interesse gewekt. Om tot een samenhangend eindresultaat te komen, moet je voordat je aan de design en copywriting begint ook het offer dat je aanbiedt goed onderzoeken. Wil jij ook je advertenties voor je doelgroep personaliseren of ben je op zoek naar een partner die je LinkedIn advertenties uit handen neemt? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Prime Marketing logo Contact

LinkedIn

info@primemarketing.nl

Over Prime Marketing

Bij Prime Marketing combineren we expertise, innovatie en een persoonlijke benadering om jouw B2B-marketing naar een hoger niveau te tillen. Ontdek hoe onze unieke aanpak, klantgerichtheid, en jarenlange ervaring in LinkedIn-adverteren jouw bedrijf kunnen transformeren.

LinkedIn Ads
benchmarks

Ontdek hoe wij op alle benchmarks bovengemiddeld presteren.

B2B-MARKETING OP MAAT

WHITEPAPER

LinkedIn Ads Benchmarks.

WHITEPAPER

LinkedIn Ads Benchmarks.