Ik hoop dat deze blog je verder helpt.
Toch hulp nodig? Ons team staat voor je klaar, klik hier.

De nieuwste LinkedIn-updates voor adverteerders

Ik hoop dat deze blog je verder helpt.
Toch hulp nodig? Ons team staat voor je klaar, klik hier.

De nieuwste LinkedIn-updates voor adverteerders

LinkedIn heeft de afgelopen weken verschillende updates op hun advertentieplatform geïntroduceerd. Het werk van een adverteerder op LinkedIn wordt hiermee simpeler en het geeft je de mogelijkheid om meer uit je advertenties te halen. In dit blog ga ik de volgende updates voor jou op een rijtje zetten: Offline conversies, Dynamic UTM Tracking, Document Ads, LinkedIn Insight en Media Library.

Offline conversies

Via LinkedIn had je altijd al de mogelijkheid om je conversies online te volgen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een bedankpagina. Online conversie tracking is essentieel om de effectiviteit van jouw advertenties op je website bij te kunnen houden. Je wilt natuurlijk weten wat de ROI op jouw investering in LinkedIn is.

De nieuwe implementatie van offline conversies zorgt ervoor dat jij met volledige zekerheid de effectiviteit van je advertenties kunt bepalen. Dit geldt ook voor conversies die bijvoorbeeld via de telefoon of een gesprek op een beurs hebben plaatsgevonden.

In Campaign Manager kun jij in je advertentieaccount navigeren naar de ‘Conversion Tracking’ tab zoals te zien in deze afbeelding.

Vervolgens kun je bij ‘Create Conversions’ kiezen voor ‘Offline Conversion’. Hier krijg je de mogelijkheid om een conversie in te stellen, zoals wanneer je een online conversie aanmaakt. Het verschil tussen offline conversies en online conversies is dat je geen bedankpagina of een tag installeert, maar een data source selecteert. Deze data source is een CSV-bestand, dat je onder het kopje ‘Data Sources’ kunt uploaden. De data in deze lijst worden vervolgens met de resultaten van jouw LinkedIn advertenties gesynchroniseerd.

Bekijk hier aan welke criteria deze lijst moet voldoen.

Met deze knop is het nu mogelijk om zowel online- als offline conversies aan te maken.

Er zijn echter twee minpunten, die ervoor zorgen dat het niet honderd procent waterdicht is:

  1. LinkedIn laat je alleen de data van afgelopen 90 dagen synchroniseren. Dit betekent dus dat je zo snel mogelijk na het closen van een deal je lijst met LinkedIn moet synchroniseren.
  2. LinkedIn kijkt voornamelijk naar de e-mailadressen van de mensen, die jij in je offline conversielijst uploadt. Vaak wordt er een deal gesloten via het zakelijke e-mailadres van je klant, maar voor LinkedIn gebruiken de meeste mensen hun persoonlijke e-mailadres. Dit kan er dus voor zorgen dat het geen positieve match oplevert. Wij raden daarom aan om ook de naam en de naam van het bedrijf in het CSV-bestand in te voeren.

Met deze twee minpunten in gedachten is het nog steeds een positieve toevoeging en zeker een toevoeging die je moet gebruiken als jij je LinkedIn Ads wilt optimaliseren en je ROI nauwkeurig wilt bijhouden.

Dynamic UTM Tracking

UTM-parameters maken het mogelijk om inzicht te krijgen in hoe de verschillende campagnes of advertenties op je website presteren. Dit is een essentieel onderdeel van het werk van een online marketeer. Om inzicht te krijgen in hoe je advertenties presteren, is het nodig om per advertentie een aparte URL aan te maken. Dit brengt, zeker voor grotere campagnes, erg veel werk met zich mee. LinkedIn heeft daarom een nieuwe API uitgerold waarmee het mogelijk is om automatisch UTM-parameters aan je advertenties toe te voegen. Hierdoor wordt het voor derde partijen mogelijk om automatisch dynamische UTM-parameters aan je advertenties toe te voegen.

Wat dit in de praktijk betekent, is dat je niet langer voor iedere advertentie een aparte URL hoeft aan te maken. Je kunt gewoon overal dezelfde URL invoeren en op de achtergrond worden automatisch de juiste UTM-parameters toegevoegd. Helaas is dit exclusief een functie van de API en is er nog geen vergelijkbare optie binnen Campaign Manager. Hubspot is een voorbeeld van een aanbieder, die dit automatisch voor jou kan regelen.

Lees hier meer over de Dynamic UTM Tracking API.

LinkedIn Insight

De functie Insight in de Campaign Manager heeft onlangs ook een uitgebreide update gekregen. Er zijn veel verschillende mogelijkheden en inzichten toegevoegd. Ook kun je nu direct meer over je doelgroepen te weten komen voordat je je advertenties online zet. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste voordelen van de functie Insight:

  1. Je komt meer te weten over bijvoorbeeld de locatie, interesses, senioriteitsniveau, ervaringsjaren, vaardigheden, functietitel en de belangrijkste: de bedrijven waarvoor ze werken.
  2. Je kunt voordat je campagne online gaat de data van je doelgroep analyseren.
  3. Je kunt op basis van skills verifiëren of je doelgroep wel goed bij je ideale doelgroep aansluit.
  4. Per lijst van doelgroepen kun je bekijken hoeveel geld je hebt gespendeerd en hoeveel leads je hiermee hebt binnengehaald.
  5. Je kunt nu ook per doelgroeplijst op senioriteitsniveau filteren, zodat je dit niet meer per campagne hoeft te doen.
  6. Je kunt op basis van een ABM-strategie met deze Insight functie een beter inzicht in je doelgroep krijgen om je ads beter aan je doelgroep aan te kunnen passen.

Ga dus vooral aan de slag met de nieuwe LinkedIn Insight in de Campaign Manager om nog meer uit je LinkedIn Ads te kunnen halen. Bekijk de afbeelding hieronder om te zien hoe je naar LinkedIn Insight navigeert:

Met deze knop navigeer je naar de de Insight functie.

Document Ads

De nieuwste vorm van het advertentieformat van LinkedIn is onlangs gelanceerd. Het biedt je nu de mogelijkheid om een document direct in de advertentie zelf te zetten. Je hebt daarbij nog de keuze of je het volledige document weggeeft of dat je bijvoorbeeld alleen de eerste drie pagina’s vrijgeeft en de rest na het invullen van de lead-form. Deze nieuwe feature zal ervoor zorgen dat je conversies hoger worden. Door deze nieuwe feature blijven LinkedIn gebruikers op het platform en hoeven zij niet het document extern te ontvangen. Ga vooral deze nieuwe feature testen als jij hoogwaardige whitepapers in je advertentiestrategie gebruikt en bekijk wat het verschil is ten opzichte van je oude advertenties.

Een belangrijke opmerking is dat Document Ads momenteel alleen op IOS beschikbaar zijn. De verwachting is dat Document Ads binnenkort ook voor Android en desktop beschikbaar zullen worden.

Media Library

De nieuwe update voor de Media Library in Campaign Manager is één van die updates, waar veel bedrijven die ads runnen op LinkedIn op zaten te wachten. Voorheen moest elke ad van begin tot eind handmatig worden ingevoerd. Met deze nieuwe functie in de Media Library kun je tot wel vijf verschillende afbeeldingen of video’s selecteren en met één klik hiervan vijf verschillende ads maken.

Selecteer hier tot maximaal 5 afbeeldingen.

Wil jij dus één tekst testen met vier afbeeldingen, dan kun jij deze vier ads allemaal tegelijk creëren door deze vier verschillende images in de Media Library te uploaden. Dit maakt het een stuk makkelijker om A/B-testen te maken.

Ook is er nu de mogelijkheid om je advertentienamen direct in het overzicht te bewerken. Je hoeft dus niet meer naar ‘bewerken’ te gaan en daar de naam aan te passen. Dit is een feature die je een hoop tijd gaat besparen.

Namen kunnen nu gemakkelijk worden aangepast.

Helaas is het nog niet mogelijk om verschillende teksten met verschillende images/video’s te testen. Het is ook nog niet duidelijk of deze functie nog later komt. Verder is het niet mogelijk om verschillende URL’s aan je advertenties toe te voegen. Deze moet je dus achteraf handmatig aanpassen of gebruikmaken van de nieuwe functie Dynamic UTM Tracking. Wat ook niet mogelijk is, is om ads in bulk te bewerken. Tijdens de LinkedIn Developer Day is bevestigd dat deze functionaliteit niet in de Campaign Manager zelf komt. Hiervoor moet je dus gebruikmaken van een service van een externe partij.

Conclusie

LinkedIn is achter de schermen hard aan het werk om hun platform nog gebruiksvriendelijker en efficiënter te maken. Hierdoor wordt LinkedIn een aantrekkelijker platform om op te adverteren. Het is nog steeds relatief veel werk om een goede LinkedIn campagne te draaien, ten opzichte van bijvoorbeeld een Google Ads campagne. Deze veranderingen maken dit gat in gemak een stuk kleiner en LinkedIn laat zien zeker de intentie te hebben dit gat op de langere termijn geheel te dichten.

Vond jij dit blog interessant en wil jij graag nog meer over LinkedIn te weten komen? Lees dan onze andere blogs waarin wij je alles met betrekking tot LinkedIn marketing uitleggen!

Wil jij graag meer weten over LinkedIn Ads? Neem dan via de onderstaande links vrijblijvend contact met ons op.

Prime Marketing logo Contact

LinkedIn

info@primemarketing.nl

Over Prime Marketing

Bij Prime Marketing combineren we expertise, innovatie en een persoonlijke benadering om jouw B2B-marketing naar een hoger niveau te tillen. Ontdek hoe onze unieke aanpak, klantgerichtheid, en jarenlange ervaring in LinkedIn-adverteren jouw bedrijf kunnen transformeren.

LinkedIn Ads
benchmarks

Ontdek hoe wij op alle benchmarks bovengemiddeld presteren.

B2B-MARKETING OP MAAT

WHITEPAPER

LinkedIn Ads Benchmarks.

WHITEPAPER

LinkedIn Ads Benchmarks.