Ik hoop dat deze blog je verder helpt.
Toch hulp nodig? Ons team staat voor je klaar, klik hier.

Alles wat je moet weten over het cookieloze tijdperk op LinkedIn

Ik hoop dat deze blog je verder helpt.
Toch hulp nodig? Ons team staat voor je klaar, klik hier.

Alles wat je moet weten over het cookieloze tijdperk op LinkedIn

De wereld van de cookies ondergaat drastische veranderingen. Deze veranderingen kunnen veel impact hebben op de online marketingwereld, waaronder die van LinkedIn. Apple en Google spelen hierin een voortrekkersrol. In 2017 is Apple begonnen met het uitsluiten van verschillende cookies op hun Safari browser. Google volgt Apple in de stappen naar een cookieloos tijdperk. In 2024 start Google met het blokkeren van alle third-party cookies. Met deze update wordt het gebruik van third-party cookies volledig geblokkeerd. In dit blog ga ik jullie uitleggen wat er allemaal gaat veranderen en wat voor impact dit op LinkedIn marketing heeft.

Wat zijn cookies?

Een cookie is een tekstbestandje dat door sites, die jij in jouw browser bezoekt, wordt geplaatst. Vandaar dat je altijd zo’n pop-up krijgt over het gebruik van cookies op de website. In dit tekstbestandje wordt jouw gedrag op het internet bijgehouden. Dit kunnen het aantal seconden zijn dat jij op een specifieke pagina spendeert, producten die jij op een website hebt bekeken en andere dergelijke gegevens. Daarnaast zijn er functionele cookies die er bijvoorbeeld voor zorgen dat je niet bij ieder bezoek opnieuw hoeft in te loggen. Binnen de cookiewereld heb je twee verschillende soorten cookies: je hebt ‘first-party cookies’ en ‘third-party cookies’.

Wat zijn first-party cookies?

First-party cookies worden geplaatst door de website, die jij op dat moment bezoekt. Deze cookies worden gebruikt om de website gebruiksvriendelijker voor de bezoeker te maken. Ze werken dan ook alleen op de site die ze heeft gecreëerd. Jouw gedrag op andere sites worden dus niet door first-party cookies bijgehouden. Een voorbeeld van first-party cookies is het opslaan van jouw inloggegevens of de producten, die je nog in je winkelmandje had zitten bij het laatste bezoek.

Wat zijn third-party cookies?

Third-party cookies zijn cookies die door derde partijen via een website in jouw browser worden geplaatst. Deze cookies volgen jouw gedrag over het hele internet. Vooral social media bedrijven maken hier veel gebruik van. Dit doen zij zodat ze hun advertenties aan de juiste doelgroep kunnen laten zien. Helaas zijn er ook bedrijven en mensen die misbruik maken van deze manier van dataverzameling. Om privacyschending tegen te gaan, worden third-party cookies daarom volledig geëlimineerd.

Hoe maakt LinkedIn gebruik van cookies?

Ook LinkedIn maakt gebruik van cookies om haar advertenties te optimaliseren. LinkedIn doet dit door gebruik te maken van hun Insight Tag. De Insight Tag kun jij op jouw website installeren. LinkedIn krijgt dan de mogelijkheid om een cookie in de browser van jouw bezoekers te plaatsen. LinkedIn kan vervolgens met deze data websitebezoekers retargeten met ads, conversietracking instellen en het gedrag van de gebruiker volgen. Al deze mogelijkheden zorgen ervoor dat jij als adverteerder meer uit jouw advertenties kunt halen en jouw doelgroep beter kunt analyseren.

Wat er gaat veranderen in de cookiewereld

De belangrijkste verandering, die gaat plaatsvinden, is het volledige verbod op third-party cookies. Dit gaat voornamelijk gevolgen hebben voor bedrijven, die voor hun advertenties gebruikmaken van deze data. LinkedIn valt hier dus ook onder.

Google zal met haar browser nog wel first-party cookies toestaan. Hieraan zal aan de kant van Google dus niks veranderen. Apple daarentegen heeft al behoorlijk wat drastische veranderingen voor haar browser en systeem doorgevoerd. Elk Apple-systeem blokkeert nu op elke browser alle third-party cookies, die worden gebruikt. De safari browser verwijderd nu ook na 7 dagen alle first-party cookies. Dit betekent dus dat alle data, verzameld door die first-party cookie, na 7 dagen niet meer bruikbaar zijn.

Deze veranderingen van Apple hebben dus nu al direct effect op jouw LinkedIn advertenties, die gebruikmaken van first- en third-party cookiedata.

Wat is de impact op jouw LinkedIn advertenties?

Retargeting via websitebezoek gaat waarschijnlijk veel minder goed presteren, ook al kan LinkedIn nog steeds via jouw website first-party cookies plaatsen. Hier moet je ook rekening houden met het feit dat het bizar lastig wordt om via Apple-producten hen opnieuw te bereiken. Of er nog dingen gaan veranderen, die dit makkelijker gaan maken, is lastig te voorspellen. Om te voorkomen dan je last minute je strategie moet gaan aanpassen, raad ik je aan om te gaan experimenteren met de andere opties van retargeting op LinkedIn.

Conversietracking via LinkedIn wordt ook heel lastig, waardoor je geen volledige zekerheid hebt over de resultaten. Hiervoor raad ik je aan om gebruik te gaan maken van een CRM-systeem, waarmee je dit volledig kunt volgen. Het blijft door middel van UTM-parameters wel mogelijk om te bekijken via welke advertenties je leads zijn geconverteerd.

Ook het LinkedIn Audience Network zal niet meer zo betrouwbaar presteren door de veranderingen, die doorgevoerd gaan worden. Wat de impact precies zal zijn, weten we helaas pas als het zover is.

Wat gaat LinkedIn zelf doen aan het cookieloze tijdperk?

LinkedIn heeft met betrekking tot hun plan van aanpak zelf vrij weinig vrijgegeven. Tijdens de LinkedIn Developer Day werd er wel vrijgegeven dat LinkedIn zich op drie bronnen van data gaat richten:

  • First-party data: LinkedIn heeft een unieke positie ten opzichte van andere social media doordat gebruikers zelf op LinkedIn hun werkervaring, educatie, interesse, etc. kunnen aangeven. LinkedIn gaat hier nog meer gebruik van maken, nu de data van externe bronnen veelal verdwijnen.
  • Privacy first technologies to model conversions & understand buyers path to purchase: geen verdere toelichting gegeven. Mogelijk gaat LinkedIn het aantal conversies inschatten d.m.v. modellen op basis van historische data te ontwerpen.
  • Explore and invest in ways to get results at scale: geen verdere toelichting gegeven.

Hieruit kunnen we concluderen dat LinkedIn niet wil ingaan op de details met betrekking tot hun plan van aanpak. Mogelijk horen we hier later meer over. Wat wij zelf zien, is dat LinkedIn steeds meer gebruikers op hun platform probeert te houden. Dit doen zij op tal van manieren.

Een voorbeeld hiervan is de zojuist uitgerolde functie Document Ads, die het mogelijk maakt om bijvoorbeeld leads te verzamelen met e-books, zonder dat gebruikers na het invullen van hun gegevens het platform hoeven te verlaten. Ze kunnen het document dan direct in hun tijdlijn bekijken. Voorheen was het zo dat gebruikers na het invullen van hun gegevens een externe link kregen, waarop zij hun document konden bekijken. Zolang gebruikers het platform niet verlaten, blijven zij bruikbare data voor LinkedIn genereren. Deze ontwikkeling van LinkedIn is uit oogpunt van de aankomende cookie-wijzigingen erg logisch.

Conclusie

Hoewel de definitieve veranderingen nog redelijk ver in de toekomst liggen, is het wel handig om alvast onderzoek te doen naar hoe dit jouw marketing kan gaan beïnvloeden. Op LinkedIn zal er niet drastisch veel veranderen. Verschillende features zoals conversiontracking, retargeting en het LinkedIn Audience Network zullen in de toekomst echter wel minder betrouwbaar worden.

Vond jij dit blog interessant en wil jij nog meer te weten komen over LinkedIn? Lees dan onze andere blogs waarin wij alles met betrekking tot LinkedIn marketing uitleggen!

Wil jij graag meer weten over LinkedIn Ads? Neem dan via de onderstaande links vrijblijvend contact met ons op.

Prime Marketing logo Contact

LinkedIn

info@primemarketing.nl

Over Prime Marketing

Bij Prime Marketing combineren we expertise, innovatie en een persoonlijke benadering om jouw B2B-marketing naar een hoger niveau te tillen. Ontdek hoe onze unieke aanpak, klantgerichtheid, en jarenlange ervaring in LinkedIn-adverteren jouw bedrijf kunnen transformeren.

LinkedIn Ads
benchmarks

Ontdek hoe wij op alle benchmarks bovengemiddeld presteren.

B2B-MARKETING OP MAAT

WHITEPAPER

LinkedIn Ads Benchmarks.

WHITEPAPER

LinkedIn Ads Benchmarks.