Lead is een veelvoorkomend en vrij breed begrip. In zijn essentie is een lead een spoor naar een potentiële klant. Sommige van deze sporen lopen dood, terwijl andere eindigen in een verkoop. Een lead komt vaak tot stand door bijvoorbeeld: het invullen van een contactpagina, het downloaden van een e-book/whitepaper, het aanmelden voor een nieuwsbrief of een terugbel-afspraak.
Omdat het verschil tussen een lead die een contact formulier heeft ingevuld en een lead die zich alleen heeft aangemeld voor een nieuwsbrief nogal groot is, wordt er vaak onderscheidt gemaakt in het soort lead. Een lead die nog weinig interesse heeft getoond, maar al wel (door marketing activiteiten) in contact met je business is gekomen, noemen we een marketing gekwalificeerde lead. Een lead die veel interesse in je business heeft getoond en dus klaar is te worden benaderd, noemen we een sales gekwalificeerde lead.
De meeste leads starten als marketing gekwalificeerde leads en transformeren door marketing activiteiten tot sales gekwalificeerde leads. Om goed in te schatten wat voor jouw business sales gekwalificeerde leads zijn, is het belangrijk dat je marketing en sales goed op elkaar zijn ingespeeld. Zonder een sterke brug tussen marketing en sales is het erg lastig om succesvol klanten te werven. Dit is precies de reden waarom wij als marketing bureau, ook veel content met betrekking tot sales plaatsen.