Goede copywriting is een cruciaal onderdeel van een sterke advertentiecampagne. In dat kleine stukje ruimte moet jij de juiste informatie overbrengen zodat jouw prospect uiteindelijk over zal gaan tot actie. In deze blog leg ik je uit welke do’s en don’ts er zijn bij het maken van een goede advertentietekst.
Iedereen heeft een aandachtsboog. Een aandachtsboog is hoe lang er gekeken wordt naar een stuk informatie voordat de focus zich verlegd naar iets dat wellicht interessanter is. Deze aandachtsboog is bij veel mensen tegenwoordig kort door de overvloed aan informatie die we allemaal op dagelijkse basis te zien krijgen op social media. Om deze reden wordt informatie op deze sociale media steeds korter en behapbaarder verpakt. Zo kan je als gebruiker zo veel mogelijk informatie consumeren. Als gebruiker wil je natuurlijk wel de informatie consumeren die interessant is voor jou.
Omdat er steeds minder tijd wordt besteed per stuk content, moeten copywriters de gebruiker er in een zeer korte tijd van overtuigen dat deze informatie zijn/haar tijd waard is. Anders is de focus alweer verlegd, en is de gebruiker alweer op zoek naar nieuwe informatie.
In deze blog leg ik je uit hoe je een ad copy maakt die de focus van jouw doelgroep vasthoudt en ervoor zorgt dat ze uiteindelijk zullen overgaan tot actie.
600 tekens? Of 150?
Op LinkedIn geldt een maximum van 600 tekens per advertentie. Van deze 600 tekens zijn er echter in eerste instantie maar 150 zichtbaar voor de doelgroep. De rest van de tekst wordt zichtbaar door op “Learn More” of “Meer lezen” te klikken. Deze kliks kosten je geen geld, met uitzondering van engagement campagnes.
Het is dus belangrijk om binnen die eerste 150 tekens de aandacht van de doelgroep te vangen. De rest van de tekst is op het moment van weergave namelijk gewoon onzichtbaar. Een logisch gevolg is het veelvuldige gebruik van oneliners in LinkedIn advertenties. Een oneliner is een pakkende zin met daarin jouw boodschap zo simpel mogelijk verwerkt. Een goede oneliner heeft maximaal 150 tekens zodat de lezers de hele boodschap in één keer kunnen zien.
Het kan echter ook heel verstandig zijn om wél alle 600 tekens te gebruiken. Met drie keer meer ruimte om jouw boodschap over te brengen, kun je misschien net dat stukje informatie geven dat jouw prospects overhaalt om actie te ondernemen. Starten met een pakkende oneliner, gevolgd door de overige 450 tekens met wat diepere informatie is een uitstekende manier om verschillende copywriting technieken in één keer te testen.
Het is daarom verstandig om verschillende tekstlengtes te testen bij jouw advertentie. Vaak zijn doelgroepen die al langer worden getarget met advertenties over een bepaald onderwerp eerder geneigd op de “see more” button te klikken en de rest van de tekst te lezen. Dat komt doordat er al wat basiskennis aanwezig is bij de doelgroep en de oneliner de aandacht gepakt heeft.
Vang de aandacht!
Zoals in het begin al naar voren kwam, is het vangen en vasthouden van de aandacht van social media gebruikers een lastige kwestie. Nieuwsgierigheid opwekken is daarom een cruciaal onderdeel van copywriting. Begin daarom je oneliners bijvoorbeeld met het direct aanspreken van jouw doelgroep bij bijvoorbeeld functietitel. Hierna volgt een stukje informatie dat voor deze doelgroep relevant is.
VB: “Copywriters opgelet! In dit blog/whitepaper lees je hoe je advertentieteksten het beste benut. Download hem nu gratis!”
Hiermee wordt de interesse van de doelgroep direct gewekt doordat ze aangesproken worden met hun eigen titel. Hoe specifieker de functietitel, hoe meer aandacht deze zal vangen.
Een andere manier van aandacht vangen is het creëren van een probleem voor de doelgroep, of juist een oplossing. Dit wordt ook wel de “fear vs hope” methode genoemd. Bij deze techniek zorg je ervoor dat de doelgroep zich eigenlijk een beetje zorgen gaat maken over een probleem. Dit probleem kun jij vervolgens voor ze oplossen.
VB: “Veel advertentieteksten hebben nog geen goede copy en zorgen hierdoor voor mindere prestaties. Lees onze blog over copywriting en leer hoe jij foutloze advertentieteksten maakt.”
Andersom werkt dit natuurlijk ook! In plaats van een probleem uitleggen, kun je ook juist de goede kant van iets benadrukken en de doelgroep daarmee “hope” geven op verbetering.
VB: “Advertenties met een goede copy converteren tot wel 4x beter dan advertenties zonder. Leer de kneepjes van het copywriting-vak in onze blog en verhoog jouw conversies!
Vaak zijn bedrijven al heel lang bezig met het vinden van probleemstellingen die zij oplossen voor de doelgroep. Maak hier gebruik van! De website van een bedrijf is voor een copywriter de uitgelezen plek om de USP’s (unique selling points) en praktische problemen te vinden waar je in jouw advertentieteksten weer allerlei kanten mee op kunt. Het beste is echter om in gesprek te gaan met de experts. Mensen die in het veld de klant helpen, hebben vaak een diep inzicht in het doen en laten van een bedrijf, maar ook in de beweegredenen van een klant om over te gaan tot actie.
Conclusie
Het schrijven van een goede advertentietekst is niet gemakkelijk. Marketing is immers geen exacte wetenschap. Helaas kunnen wij als marketeers niet in de hoofden van de doelgroep-leden duiken om te kijken wat ze zouden willen zien en lezen. Er is niet één enkele super techniek die door alle grote bedrijven wordt gebruikt. Wat werkt is namelijk sterk afhankelijk van jouw doelgroep en de fase van jouw doelgroep-leden in de customer journey.
Toch is het niet willekeurig en door slimme technieken te gebruiken en veel te testen kun je uiteindelijk een sterke copy neerzetten bij jouw advertenties.
Heb jij vragen over copywriting voor LinkedIn marketing, of ben je op zoek naar ander marketingadvies? Wij zijn te bereiken via:
info@primemarketing.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.