Wanneer je gaat adverteren op LinkedIn is het verstandig om na te denken over de designkeuzes die je maakt binnen je advertenties. Een goede campagne heeft een doordacht plan voor iedere serie advertenties én de advertentiecampagne als geheel. Het is belangrijk om jouw doelgroep met de juiste stijl en vorm van advertenties te benaderen. Iedere doelgroep is anders. Door te experimenteren met verschillende design trends, maximaliseer je de prestatie van je advertentiecampagne.
In deze blog behandelen we de drie meest relevante design trends die ons op dit moment het meest opvallen op LinkedIn. Hierdoor krijg je een goed idee over welke designkeuzes een aantal grote bedrijven binnen de B2B-sector op dit moment maken binnen hun advertenties. Een uitgelezen kans om inspiratie op te doen voor jouw eigen advertenties.
Design Trend 1: Muted colours
Als eerst gaan we het hebben over “muted colours”. Muted colours zijn kleuren die subtiel zijn afgevlakt. Niet schreeuwerig, maar beheerst en netjes. Ze worden gemengd door de verzadiging van felle kleuren lager te maken. Deze kleuren worden vaak gevonden in de natuur en worden daarom veelal geassocieerd met rust en kalmte.
In B2B-marketing werken vaak hele andere strategieën dan in B2C-marketing. Dit is ook het geval in design trends en zeker in het gebruik van kleuren. Wanneer je ervoor kiest om op te vallen in B2C-marketing is het verstandig om advertenties in felle kleuren te maken die meteen de aandacht van de consument trekken.
Dit is in B2B-marketing niet zo. Een advertentie moet in B2B-marketing juist vertrouwen uitstralen. In B2B-marketing gaat meer het om de inhoud van jouw boodschap en minder om een heftig in het oog springend design.
Je kunt je voorstellen dat in B2B advertenties op LinkedIn, muted colours daarom een betere uitstraling geven dan felle schreeuwerige kleuren die in B2C weer heel goed zouden kunnen werken.
Design Trend 2: Humanizing
Een design trend die al een aantal jaren aan de gang is binnen LinkedIn-advertenties is Humanizing. Humanizing betekent heel simpel; het gebruik van mensen in jouw advertenties. Dit heeft als doel het creëren van een emotionele band met jouw doelgroep. Hiervoor gebruik je het liefst afbeeldingen of video’s van échte mensen.
Mensen vormen namelijk een band met andere mensen, niet met geschreven tekst of een strak logo. Wanneer er geen mensen zijn afgebeeld op bijvoorbeeld jouw website, kan het lastig zijn voor je doelgroep om een emotionele connectie te vormen met jouw bedrijf.
Daarom is het aanbrengen van echte mensen in je marketingstrategieën een verstandige keuze. Veel (eigenlijk alle) bedrijven doen wel aan een vorm van humanizing. Bekende voorbeelden in B2B zijn Google, Visa en Dell.
Hoewel het misschien bijzonder klinkt om een emotionele connectie te vormen met een bedrijf, is het wel degelijk de moeite waard om hierop in te zetten. Uit een grootschalig onderzoek van Motista is namelijk gebleken dat emotioneel betrokken klanten een 306% hogere lifetime value (LTV) hebben. Hoewel dit onderzoek niet specifiek over de B2B-sector ging, geeft het wel concreet de waarde van design trend humanizing weer.
Humanizing is een belangrijk onderdeel van het vormen van een goede band met klanten. Zeker als we spreken over B2B-marketing. Jouw doelgroep is makkelijker te overtuigen tot het ondernemen van actie wanneer ze een band hebben gevormd met jouw bedrijf. Gebruik daarom zeker in advertenties en op je website échte mensen.
Design Trend 3: Playful animation
Geanimeerde poppetjes, opvallende kleuren en GIF’s in plaats van afbeeldingen. Misschien heb je ze weleens voorbij zien komen: advertenties met zogenaamde “playful animations”. Hoewel het door de veelal felle kleuren en onrealistische poppetjes of icoontjes aannemelijker lijkt dat deze manier van adverteren enkel voor B2C gebruikt wordt, bewijst de praktijk het tegendeel. Ondanks dat de norm in B2B, zoals wij bij “muted colours” al aangaven, voor het merendeel een zakelijke uitstraling is, kom je steeds vaker advertenties tegen zoals in de voorbeelden hieronder te zien zijn.
Het is een design trend die steeds vaker gebruikt wordt en met goede resultaten. Hoe kan het dat een design trend met een tegenstrijdige uitstraling in vergelijking met de norm toch goed kan werken? Het antwoord is heel simpel: marketing is geen exacte wetenschap. Wij zien dat bij doelgroepen die lastig te bereiken zijn, Playful Animation het vaak goed doet.
Dit zijn meestal doelgroepen die al erg veel verschillende advertenties te zien krijgen, of andere marketeers. Zij zijn doorgaans al bekend met de gebruikelijke vormen van advertenties. De onderliggende reden is dat het binnen marketing erg belangrijk is om op te vallen. Zodra jouw advertentie eruit springt, is het een stuk makkelijker om goede resultaten te behalen.
Slot
Marketing draait voor een groot deel om het testen van verschillende strategieën en ideeën. In deze blog heb je een aantal voorbeelden gezien van opkomende design trends die je kunnen inspireren binnen jouw LinkedIn marketingcampagnes. Onze belangrijkste tip is om creatief te blijven met verschillende designs. Op die manier vindt je de ideale advertenties voor jouw doelgroep.
Heb jij vragen over LinkedIn marketing, of ben je op zoek naar ander marketingadvies? Wij zijn te bereiken via:
info@primemarketing.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.