Een webinar is één van de meest persoonlijke vormen van online marketing. Het is een (live) online evenement waarin jij jouw doelgroep persoonlijk kunt overtuigen om actie te ondernemen. Het is ook de ideale manier om jouw boodschap manier om jouw boodschap persoonlijk met je doelgroep te communiceren. Er zijn verschillende marketing- en salesdoelen waarvoor webinars uitermate geschikt zijn. In dit blog ontdek je alle ins en outs over het geven van een perfecte webinar. Vergroot je netwerk en verzamel nog meer hoogwaardige leads.
Voor wie zijn webinars geschikt?
Iedere ondernemer kan baat hebben van het geven van een webinar. Zelfs voor de meeste nichemarkten is het geven van een webinar een uitstekend middel omdat persoonlijk contact met je doelgroep creëren enorm waardevol is. Persoonlijk contact met je doelgroep is voor elke onderneming de snelste weg naar succes. Hoe meer data je kunt vergaren, des te beter je jouw product uiteindelijk kunt verkopen. Natuurlijk is de aanpak per branche verschillend.
Er bestaan talloze vormen van webinars, die allemaal voor een ander doel geschikt zijn. De meest gebruikelijke redenen voor het geven van een webinar zijn: het verzamelen van leads en het converteren van prospects. Uiteindelijk is het doel dus vooral gericht op het delen van waardevolle kennis met je doelgroep. Op deze manier kun je jouw doelgroep enthousiasmeren om meer over jouw bedrijf te weten te komen.
De 5 kernwaarden van een goede webinar
1. Koppel je webinar aan een doel
De eerste en de belangrijkste stap is het opstellen van een doel voor je webinar. Hoe concreter je het doel omschrijft, hoe beter je hierop kunt sturen. Laten we als voorbeeld nemen: Ik wil mijn softwaretool verkopen. Hiervoor kun je dus een webinar opzetten, die op conversie is gericht. Een duidelijk doel helpt je bij het samenstellen van de inhoud. Het is een middel om de processtappen in kaart te brengen, die je naar je doel brengen.
2. Specificeer de doelgroep die je met de webinar wilt bereiken
Zodra je een doel hebt opgesteld, kun je de bijbehorende doelgroep in kaart brengen. Je gaat op zoek naar de ideale klant. Als bedrijf heb je vaak al een klantenbestand opgebouwd waarmee je kunt beginnen. Maak hier dus gebruik van.
Zodra je een doelgroep hebt bepaald, is de volgende stap het benaderen van deze doelgroep. Dit kan op allerlei manieren. Post bijvoorbeeld op je persoonlijke en zakelijke pagina van LinkedIn over je aanstaande webinar. Maak een apart menu op je website of schrijf een blog. Zoek manieren om je doelgroep met je boodschap te bereiken, zodat je webinar goed bekeken zal worden wanneer je deze geeft. Later in dit artikel gaan we hier dieper op in.
3. Zorg voor een waardevol webinar, maar behoudt wel het overzicht
Ondernemers zijn experts in hun eigen vakgebied. Dit maakt het lastig om de inhoud van de webinar op de doelgroep af te stemmen. Termen of verbanden, die voor jou als expert ontzettend voor de hand liggen, kunnen voor de deelnemers zomaar abracadabra zijn. Als een webinar live wordt gegeven, kan het zomaar gebeuren dat je het overzicht kwijtraakt. Er valt voor jou als expert tenslotte veel te vertellen. Het is daarom belangrijk om in je achterhoofd te houden wat je de doelgroep moet vertellen om jouw doel te kunnen bereiken.
Stel van tevoren een goed plan op. In dit plan neem je mee wat voor jouw doelgroep de interessante componenten van je webinar zijn. Zo krijgt de inhoud een overzichtelijke vorm. Het is ontzettend belangrijk om hier van tevoren aandacht aan te besteden. Het lijkt misschien gemakkelijk om een interessant verhaal te vertellen over een onderwerp waar jij veel vanaf weet. In de praktijk blijkt echter dat hoe meer je over het onderwerp weet, hoe lastiger het is om het overzichtelijk over te brengen. Houd dus bij het bedenken van de inhoud goed je eigen doel in de gaten en beschrijf kort en bondig alle activiteiten in je draaiboek.
Tip: vraag aan enkele collega’s om objectieve en constructieve feedback te geven.
4. Maak tijdens je webinar een duidelijke call-to-action
Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken. Of het nu gaat om een whitepaper, een advertentie, een blog, een webinar of een andere vorm van content, besteed aandacht aan de call-to-action! Dit is het moment om aan je deelnemers een aanbod te doen. Zorg voor een speciaal moment in de webinar waar de call-to-action duidelijk naar voren komt. Vaak plaats je een call-to-action aan het einde. Waarschijnlijk ben je dan al een uur of zelfs langer aan het woord geweest. Hoe interessant je webinar ook is, de aandacht van de deelnemers neemt naarmate de webinar vordert af. Het is daarom dus echt van belang dat je de deelnemers wakker schudt, wanneer de call-to-action aan bod komt.
Geef de mensen, die aan je webinar deelnemen, een speciale korting als ze nu beslissen. Dit spoort deelnemers aan om nu de knoop door te hakken en zich in te schrijven (of contact op te nemen). De deelnemers die jouw webinar volgen zijn waarschijnlijk meer dan geïnteresseerd in jouw product of service, dus met een exclusieve aanbieding maak je de kans op conversie nog groter.
Tip: maak een speciale aanbieding.
5. Neem de ontvangen feedback mee naar de volgende webinar
De kans dat je hele doelgroep na één webinar al is uitgeput, is erg klein. Het kan daarom zeker geen kwaad om meerdere malen dezelfde webinar te geven. Zorg er dus voor dat je altijd een moment inlast waar mensen feedback kunnen geven. Er zijn meerdere manieren om feedback te verzamelen. Een toegankelijke manier is om de deelnemers een poll te laten invullen. In de online poll kun je bijvoorbeeld vragen stellen over de tevredenheid, de duur van de webinar of over de inhoud. Al deze informatie is relevant om de kwaliteit van je volgende webinar nog hoger te maken.
Het is aan te raden om aan het einde van je webinar een vragenronde te houden. Maak hier tijd voor vrij. Dit is een uitstekend moment om vragen over de inhoud van je webinar (of over het product/de service) te beantwoorden. Op deze manier zorg je weer voor het persoonlijke contact met je doelgroep. Zaken, die tijdens de webinar nog onvoldoende zijn belicht, kun je tijdens deze vragenronde alsnog verduidelijken.
Welke soorten webinars zijn er?
Live webinar
De live webinar is één van de meest voorkomende en voor de hand liggende manieren van een webinar. Doordat het een live event is, kun je een diepere interactie met jouw doelgroep aangaan. In een live webinar kun je in realtime feedback vragen en met je doelgroep in gesprek gaan. Dit zorgt er voor dat je persoonlijk en overtuigend overkomt. Hierdoor wordt de kans op conversie, in vergelijking met een offline webinar, ook sterk verhoogd.
Offline webinar
Dit klinkt misschien vreemd, want is het dan niet gewoon een video? Bij een opgenomen webinar stream je deze op een specifiek moment voor jouw doelgroep. Ook bij een offline webinar kun je het publiek in staat stellen om de interactie aan te gaan. Dit doe je door middel van een chatfunctie. Om een hogere conversie te kunnen behalen, kun je ervoor kiezen om in de chat vragen live te beantwoorden. Hierdoor hoef je geen live presentatie te geven, maar kun je wel de eventuele vragen van de doelgroep live beantwoorden. De opgenomen webinar kun je altijd na afloop naar je doelgroep doorsturen als follow-up voor feedback.
Een webinar op deze manier geven, is een stuk efficiënter. Op de lange termijn levert het vaak in vergelijking met een live evenement een hogere ROI op. Het nadeel van opgenomen webinars is dat het persoonlijke contact wegvalt. Het is via een opgenomen webinar lastiger om je enthousiasme over het onderwerp over te brengen. Dit kan de kans op conversie verlagen.
Naast dat webinars een ontzettend goede manier zijn om een onderwerp bij je doelgroep te introduceren, zijn ze ook uitstekend inzetbaar als lead-generatoren. Zowel de live als de opgenomen webinars zijn uitstekend om contactgegevens van potentiële leads te verzamelen. Deze leads zijn extra waardevol omdat je weet dat ze in jouw product of service zijn geïnteresseerd. Meer geïnteresseerd kun je ze haast niet krijgen!
Hoe zet je een webinar in voor leadgeneratie?
Waar moet jouw webinar eigenlijk over gaan? Bij het verzamelen van leads is het belangrijk om goed over het onderwerp na te denken. Een doelgroep, die onbekend is met jouw bedrijf, zal zich minder snel inschrijven. Houdt hier dus rekening mee. Webinars zijn erg breed inzetbaar. Belangrijk om in de gaten te houden, is dus het doel van de webinar.
Wij zijn nu bij de leadgeneratie aangekomen. Het onderwerp van de webinar moet hierop worden aangepast. De leads heb je eigenlijk al binnen voordat je aan de webinar bent begonnen. Een goed onderwerp dat de doelgroep aantrekt, is voor het genereren van leads enorm belangrijk. Een goede manier om een onderwerp voor jouw webinar te bepalen, is het denken vanuit de doelgroep in twee stappen:
- Welk concreet probleem los je voor de doelgroep op?
- En hoe zorgt dit voor betere resultaten bij de doelgroep?
Neem bijvoorbeeld als doelgroep ICT-consultanten. Welk concreet probleem los je voor die doelgroep op? Communicatieproblemen, verouderde software, tijdverlies door inefficiënte systemen? Hoe zorgt dit voor betere resultaten bij de doelgroep? Een goede ICT-afdeling zorgt voor een soepele communicatie, een verhoogde efficiëntie en zorgt ervoor dat je altijd up-to-date bent en over de nieuwste software beschikt.
Voor deze ICT-consultants zijn goede onderwerpen voor de webinar:
‘Hoe verhelp ik communicatieproblemen en tijdverlies door verouderde systemen?’ of ‘Hoe zorg ik voor een betere communicatie en een efficiëntere afhandeling?’
In jouw doelgroep zitten een aantal prospects, die beter aan jouw ideale klantbeeld voldoen dan anderen. Door deze techniek toe te passen, filter je er direct de bedrijven uit waar jij problemen voor kunt oplossen. Deze prospects zullen geïnteresseerd zijn in wat voor oplossing jij voor deze branche-specifieke problemen aandraagt.
Tip: wees specifiek bij het kiezen van zowel de doelgroep als het onderwerp. Hoe specifieker je bent, hoe persoonlijker de doelgroep zich aangesproken zal voelen. Dit geldt zeker voor problemen waar zij specifiek tegenaan lopen!
Hoe je jouw webinar kunt promoten
Om aanmeldingen en dus leads te kunnen verzamelen, is het noodzakelijk om je doelgroep te informeren dat er een webinar zal plaatsvinden. Dit doe je door gebruik te maken van alle kanalen, waar je jouw doelgroep kunt vinden. Begin op tijd met het promoten van je webinar. Een aantal weken van tevoren is vaak genoeg, afhankelijk van de grootte van de doelgroep. Begin in ieder geval drie weken van tevoren met de promotie.
Organisch
Zorg ervoor dat er op ieder online platform een aanmeldknop voor de webinar is. Denk hierbij aan je persoonlijke LinkedIn-profiel, de LinkedIn-bedrijfspagina, jouw website en andere social media. Plaats in de aanloop naar je webinar regelmatig een post hierover op deze verschillende kanalen. Deze post mag niet te lang zijn en moet duidelijk weergeven waarover de webinar gaat en wanneer deze plaatsvindt. Zorg bij iedere post voor een CTA naar de aanmeldpagina van de webinar.
Persoonlijk
Het is tegenwoordig ook niet gek als je je prospects via LinkedIn persoonlijk benaderd. Denk erom dat je niet te stalkerig overkomt. Je loopt zeker het risico om opdringerig over te komen en dat kan voor een slechte reputatie zorgen. Zorg er ook voor dat je de berichten zoveel mogelijk personaliseert. Plaats dit soort berichten ook in LinkedIn-groepen, waar jouw doelgroep actief is. Hiermee bereik je in één klap een hoop mensen.
Betaald
Webinars werken ideaal samen met online advertenties. Door gebruik te maken van sponsored content is het mogelijk om een groot gedeelte van de doelgroep aan te spreken. Maak de advertenties echter niet te ingewikkeld. Zorg er ook voor dat duidelijk naar voren komt waarover de webinar gaat en wanneer deze plaatsvindt. Vanzelfsprekend is een CTA naar de aanmeldpagina van jouw webinar een must. Je kunt ook voor een mix van betaald en persoonlijk kiezen door van InMail-berichten gebruik te maken.
Tip: besteed tijd aan de landingspagina’s. Een goede landingspagina kan voor het aantal aanmeldingen echt het verschil maken! Ook dit is een belangrijke stap in de customer journey.
De beste structuur voor je webinar
Inhoud
Ondanks dat je de contactgegevens van jouw leads al binnen hebt, zodra ze zich hebben aangemeld, is de inhoud nog steeds van belang. Hieruit zal namelijk blijken of jouw doelgroep geïnteresseerd is in wat jij aanbiedt. Wanneer de inhoud niet aanslaat zoals verwacht, verliezen deze leads hun waarde. Andersom geldt precies hetzelfde: hoe meer jouw verhaal de doelgroep aanspreekt, hoe hoger de waarde van de leads zal zijn.
Begin
Start met een persoonlijke introductie. De kracht van webinars ligt in het persoonlijke aspect. Stel jezelf voor en leg uit waarom jij degene bent, die deze webinar geeft. Benadruk niet alleen jouw expertstatus, maar ook die van bijvoorbeeld je collega’s. Zorg ervoor dat de doelgroep een duidelijk beeld krijgt van wat er gaat gebeuren.
Midden
Hier begin je met het vertellen over het probleem, dat jij voor de doelgroep kunt oplossen. Zorg voor een duidelijke probleemstelling waarin de doelgroep zich herkent. Zet daarna uiteen wat voor oplossing jouw bedrijf voor deze problemen heeft. Probeer ervoor te zorgen dat je geen salespraatje voor jouw eigen product of service houdt. Deel waarde, die de doelgroep zelf kan inzetten. Geef ze iets terug voor het delen van hun contactgegevens.
Tip: in dit gedeelte van de webinar is het belangrijk om jouw eigen enthousiasme duidelijk naar voren te laten komen. Hoe prachtig je advertenties er ook uitzien, ze zullen nooit het effect hebben van het enthousiasme van een ondernemer, die de doelgroep persoonlijk aanspreekt!
Slot
Begin het slot met een duidelijke conclusie van wat je hebt verteld. Leg nog een keer – in zo min mogelijk woorden – het probleem en de oplossing uit. Hoe korter, hoe beter. Zo komt je boodschap dus beter aan en blijft hij beter hangen. Zorg er daarna voor dat er tijd is voor vragen. Hiermee verhoog je jouw expertstatus nog meer. Ten slotte doe je een oproep of een call-to-action (CTA). Dit kan van alles zijn: meld je nu aan voor de volgende webinar, volg onze bedrijfspagina, download ons e-book etc.
Tip: geef jouw doelgroep een nuttig cadeau! Als er iets is waar veel mensen nooit ‘nee’ op zeggen, zijn het gratis dingen. Wat dat precies is, maakt dan eigenlijk niet eens zoveel uit. Wanneer je jouw doelgroep met bijvoorbeeld een gratis e-book, een whitepaper of andere waardevolle content beloont, zal dit aan de positieve ervaring bijdragen die de prospects op dat moment over jouw bedrijf hebben. Ook is dit weer een mogelijkheid om jouw informatie op de doelgroep over te brengen.
Conclusie
Nu heb je de belangrijkste informatie over het verzamelen van leads door middel van webinars. Het grote voordeel van webinars is het persoonlijke aspect. Doordat de doelgroep daadwerkelijk kennis met jou als persoon kan maken, stijgt de emotionele waarde die mensen aan jouw bedrijf koppelen. Je verhoogt jouw expertstatus, doet aan humanizing voor je bedrijf en je genereert tijdens het proces hoogwaardige leads.
Heb jij vragen over LinkedIn marketing of ben je op zoek naar ander online marketingadvies? Wij zijn te bereiken via:
info@primemarketing.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.