Ik hoop dat deze blog je verder helpt.
Toch hulp nodig? Ons team staat voor je klaar, klik hier.

Lead forms: externe landingspagina? Of LinkedIn Lead Gen Form?

Ik hoop dat deze blog je verder helpt.
Toch hulp nodig? Ons team staat voor je klaar, klik hier.

Lead forms: externe landingspagina? Of LinkedIn Lead Gen Form?

Bij leadgeneratie kom je als marketeer voor een keuze te staan: gebruik je Lead Gen Forms die LinkedIn aanbiedt of ga je voor een externe link naar een eigen landingspagina? In deze blog leg ik de voor- en nadelen van beide opties uit. 

De voor- en nadelen van landingspagina’s

Het gebruiken van een externe webpagina als landingspagina is op dit moment de goedkoopste optie. Leadform clicks op LinkedIn zijn gemiddeld wel 2-5 keer per click duurder dan clicks naar een externe website. Een externe landingspagina kun je zelf inrichten en daarom dus ook voor jouw doelgroep optimaliseren. Zeker bij grotere aantallen conversies met een hoge drempel kunnen landingspagina’s de ideale plek zijn om aan de doelgroep wat extra informatie te geven over wat jij te bieden hebt. Of het nu een webinar, een whitepaper of een live demo is, een pagina die je volledig op jouw product en doelgroep kunt afstemmen, is een handige tool.

Door middel van UTM-codes is het mogelijk om het websiteverkeer via advertenties op jouw website te tracken. Hiermee kun je allerlei handige informatie over het gedrag van jouw doelgroep op de landingspagina en de rest van de website verzamelen. Aan de hand van deze gegevens kun je dan jouw landingspagina met behulp van A/B testen optimaliseren. Zorg voor meetbare verschillen en pas jouw pagina op basis van de beste resultaten aan. 

Het nadeel van het gebruik van een externe landingspagina is het feit dat het de drempel voor de doelgroep verhoogd. Bij leadforms op LinkedIn hoeft een prospect zelf geen gegevens in te voeren. LinkedIn heeft namelijk de contactgegevens van deze prospects al en kan deze daarom automatisch invullen. Dat maakt het proces een stuk soepeler en daarom ook laagdrempeliger. Wanneer een prospect naar een onbekende website wordt doorgestuurd en daar zelf contactgegevens moet invullen, is de kans op afhaken natuurlijk een stuk groter. 

Lead Gen Forms zijn praktisch

Het kan dus heel lonend zijn om LinkedIn-leadformulieren te gebruiken. Deze zijn namelijk heel praktisch en eenvoudig in gebruik. Het maken, het testen en het optimaliseren van verschillende landingspagina’s is veel werk en veel bedrijven hebben hier gewoonweg geen tijd voor. Voor prospects is de drempel dan niet zo hoog om hun gegevens achter te laten omdat LinkedIn deze automatisch invult. Daarnaast geeft het vertrouwen dat ze niet naar een externe website worden doorgestuurd maar op LinkedIn blijven. Bij campagnes waar je een laagdrempelig aanbod doet, kunnen LinkedIn leadforms dus erg goed werken. 

Het hangt allemaal af van de situatie en het doel van de campagne. Wanneer er geen tijd of geld beschikbaar is voor het maken, het testen en het optimaliseren van verschillende landingspagina’s, zijn de LinkedIn leadforms een goed alternatief. Hoewel de clicks duurder zijn en er weinig ruimte voor personalisatie is, is de drempel voor de doelgroep wel degelijk een stuk lager. Dit kan voor campagnes met een wat lagere drempel een zinvolle techniek voor leadgeneratie zijn.

Wanneer de mogelijkheid zich voordoet om wél aan de slag te gaan met landingspagina’s, is dit echter zeker de moeite waard. Het is wat betreft de clicks een goedkopere optie en het geeft je de mogelijkheid om verschillende landingspagina’s te testen en te optimaliseren. Daarnaast is het een groot voordeel om door middel van UTM-codes informatie te kunnen vergaren over het gedrag van jouw doelgroep op jouw website of landingspagina. 

Wil jij graag weten wat voor jouw campagne de beste optie is? Of heb je andere marketing gerelateerde vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Prime Marketing logo Contact

LinkedIn

info@primemarketing.nl

Over Prime Marketing

Bij Prime Marketing combineren we expertise, innovatie en een persoonlijke benadering om jouw B2B-marketing naar een hoger niveau te tillen. Ontdek hoe onze unieke aanpak, klantgerichtheid, en jarenlange ervaring in LinkedIn-adverteren jouw bedrijf kunnen transformeren.

LinkedIn Ads
benchmarks

Ontdek hoe wij op alle benchmarks bovengemiddeld presteren.

B2B-MARKETING OP MAAT

WHITEPAPER

LinkedIn Ads Benchmarks.

WHITEPAPER

LinkedIn Ads Benchmarks.